Muscat, Oman - Reisverslag uit Masqat, Oman van Gideon en Anki Breuls - WaarBenJij.nu Muscat, Oman - Reisverslag uit Masqat, Oman van Gideon en Anki Breuls - WaarBenJij.nu

Muscat, Oman

Door: Anki

Blijf op de hoogte en volg Gideon en Anki

24 April 2019 | Oman, Masqat

Daar vertrekken we dan in alle vroegte op Paaszondag. Vanaf Frankfurt vertrekken we met Etihad Airways eerst naar Abu Dhabi (ofwel Abi Dabi volgens Lotte). Daar stappen we over naar Muscat. We mogen overal in de ‘fast lane’ omdat we met een kind reizen, super fijn. Na een lange dag, met prima vluchten zijn we in Muscat. De autohuur duurt enorm lang, maar gelukkig duurt het ritje naar het hotel niet. Daar aangekomen krijgen we een upgrade: een suite. Nog nooit in onze reiscarrière hebben we dat gehad, kwam ook wel ontzettend goed uit met een oververmoeide peuter, Lotte vond het allemaal zo ontzettend leuk en spannend dat ze alles wilde meemaken en zien.

Ma 22-04
We staan op en het eerste wat Lotte doet is de gordijnen open: ‘maar ik zie helemaal geen kamelen!’. Een kleine teleurstelling, maar die wordt ruimschoots goed gemaakt door de cupcake met blauwe creme tijdens het ontbijt. Na het ontbijt lopen we naar buiten: bam wat een hitte en een fel licht, niet te doen zonder zonnebril. We pakken de auto naar Mutrah Corniche waar we langs het water lopen, lopend merken we gelijk dat we de hele tijd de aandacht van taxichauffeurs trekken, lopend is niet echt ‘the way to go’. We verkennen de corniche en bezoeken de souq. Bij de souq willen we een fles water kopen, maar we hebben nog geen kleine bedragen, de man geeft ons de fles en zegt dat we later maar terug komen om het bedrag van 200 baisa (omgerekend zo’n €0,50 voor 1,5 liter gekoeld water) te betalen. Hieraan is de gastvrijheid echt gelijk te merken. Lotte trekt overal waar we komen veel aandacht zowel in de draagzak als zo, die blonde haartjes en blauwe oogjes is toch wat. Na een rondje gaan we ergens wat drinken en een klein hapje eten; achteraf lezen we in de Lonely Planet dat het het beste plekje vlakbij de souq is om wat te eten. Anki besteld chicken shwarma met humus en shapata: heerlijk gegeten. Daarna via de Grand Mall, waar alles te krijgen is, terug naar het hotel. Waar we lekker gaan zwemmen, even lekker afkoelen zou je denken, maar het zwembad ligt op het dak, de hele dag in de zon, dus van afkoelen komt weinig. Wel lekker ontspannen. We eten wat in de suite wat we hadden meegenomen vanuit de hypermarket (ik maak geen typefout, hier worden alle supermarkten hypermarkets genoemd).

Di 23-04
We gaan in de ochtend naar de Sultan Qaboos Grand Mosque in Muscat. Wat een prachtige moskee. Van buiten alles met wit marmer (niet te bekijken zonder zonnebril, zo heftig weerkaatst het) en van binnen prachtige mozaïek, prachtige lampen, prachtig tapijt: we hebben alle drie onze ogen uitgekeken. Hierna besluiten we een rustige middag in het hotel en zwembad te hebben. Zodat we aan het eind van de middag weer op pad kunnen gaan. We gaan dan naar het ‘echte’ Muscat, daar waar het paleis van de Sultan staat. We doen daar een rondje, we zijn zowat de enige die er lopen. We gaan er naar een museum Bayt al Zubair, leuk om een beetje achtergrond informatie te lezen en te zien, van de verschillende typische Omaanse dingen zoals de kledij enzo. Heel klein museum, dus we waren er zo doorheen. Volgens de Lonely Planet moesten we in een bepaald eettentje eten, daar gaan zitten en wat besteld. Anki ging voor de biryani (een lokaal gemixte rijst) met garnalen: flink pittig (wat niet geheel volgens de Omaanse stijl is) en goed te eten. Gideon daar in tegen koos chicken macaroni: deze kwam met soya saus en was niet te eten! Macaroni op chineese wijze ofzo. Via de McDonalds terug naar het hotel.

• 30 April 2019 - 03:55

Eelco:

Mooie verhalen over wat jullie zien en beleven. Dat Lotte heel veel aandacht trekt .... tja dat is duidelijk. Groetjes.

• 30 April 2019 - 04:01

Riky:

Wat een geweldig begin van de vakantie
    Stoer dat jullie het lopend doen.
    Geniet van alles
    ❤️❤️❤️

• 30 April 2019 - 20:50

Frans:

Mooi beschreven. Belevenis.

• 01 Mei 2019 - 12:11

Carmen:

Haha, wat een leuke reactie van Lotte: "Maar ik zie helemaal geen kamelen". Gelukkig is dat later nog goedgekomen hè. Geniet lekker verder samen!