Falkirk Wheel en Bannockburn - Reisverslag uit Falkirk, Verenigd Koninkrijk van Gideon en Anki Breuls - WaarBenJij.nu Falkirk Wheel en Bannockburn - Reisverslag uit Falkirk, Verenigd Koninkrijk van Gideon en Anki Breuls - WaarBenJij.nu

Falkirk Wheel en Bannockburn

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Gideon en Anki

19 Oktober 2005 | Verenigd Koninkrijk, Falkirk

Vandaag op woensdag zijn we naar het Falkirk Wheel geweest. Een zeer kunstig bouwwerk dat ervoor zorgt dat bootjes ongeveer een 75m hoogteverschil kunnen overbruggen. Het gebied kent vele kleine kanaaltjes met sluizen maar vanwege het zeer grote hoogteverschil hebben ze een soort wiel gebouwd dat kan draaien en bootjes kan verplaatsen.

Vervolgens zijn we nog naar Bannockburn geweest waar Robert the Bruce in 1314 King Edward I versloeg. Misschien wel de belangrijkste overwinning van de Schotten op de Engelsen in de geschiedenis. Zelfs in het volkslied komt de 'Battle of Bannockburn' terug: '....and stood against him, proud Edward's Army, and sent him homewards, to think again.....'

Het standbeeld van Robert the Bruce speciaal opgericht kijkt uit over het slagveld, zeer indrukwekkend.