Saba, een ongelooflijk stukje Nederland - Reisverslag uit Windward Side, Bonaire van Gideon en Anki Breuls - WaarBenJij.nu Saba, een ongelooflijk stukje Nederland - Reisverslag uit Windward Side, Bonaire van Gideon en Anki Breuls - WaarBenJij.nu

Saba, een ongelooflijk stukje Nederland

26 Juli 2014 | Bonaire, Windward Side

Zomervakantie 2014 met als bestemming Saba en Guadeloupe, samen met Yana en Dwayne, 2 weken en twee dagen weg.

We zijn op maandag 21 juli al met de trein richting Dusseldorf Airport gegaan, waar we in het Maritim Hotel hebben geslapen, super hotel met magnefiek zwembad. De heren zijn nog naar de bar gegaan waar ze ieder een cocktail a €16,- hebben verorberd, de dames al naar bed.

Dinsdag ochtend om 06:40 uur zijn we vanaf Dusseldorf naar Parijs Charles de Gaulle gevlogen, om daar een bus te pakken naar Parijs Orly. Guadeloupe is immers een 'binnenlandse' vlucht. De vlucht naar Guadeloupe was prettig, af en toe wat turbulentie, maar niks bijzonders. Na 8 uur vliegen aangekomen in Pointe a Pitre, 6 uur tijdsverschil, midden op de dag, maar toch super moe en natuurlijk een beetje gaar van de vlucht. Taxi naar het hotel Saint John Perse, laten we het er op houden dat het ooit een heel mooi hotel was, met dan nu de nadruk op was. Even gesetteld, klein rondje gemaakt in de buurt, wat gegeten en toch om 20:00 uur naar bed (lokale tijd dan he). Buurtje was niet heel jofel en het eten was heel culinair bij KFC ;P. Dwayne had bedacht om pas om 22:00 naar de bed te gaan, om 20:00 uur zag hij toch in dat hij dat niet ging redden.

Woensdag 23-07 zouden we om 8:30 uur vliegen via Dominica naar Sint Maarten om daar het laatste stukje af te leggen naar Saba. Bleek dat de vlucht pas om 9:30 uur ging; sta je dan veel te vroeg op het vliegveld. Inchecken en daarna naar gate 10, gate 10 die niet op de borden staat, maar waarvoor we wel die ingang moeten hebben. Ze zijn het vliegveld flink aan het moderniseren en is ook mooi, maar ja kleine foutjes gebeuren altijd he. Achter de douane konden we toch naar gate 10, waar we vervolgens door moesten lopen naar gate 13 t/m 18 waar het daarna afwachten was bij welke gate we echt moesten zijn. We gaan boarden, of eh toch niet?!? Er was nog iets wat er aan het vliegtuig gedaan moest worden, ja ga maar allemaal weer even naar binnen (airco gekoeld). 15 minuten later toch geboard en onderweg, via Dominica (korte tussenstop) naar Sint Maarten. Op het vliegveld in Sint Maarten waren de mensen niet zo vriendelijk en 'chill' als dat je zou verwachten op zo'n Caribisch eiland. Daarna in een Twin Otter, zeg maar een minibusje onder de vliegtuigen, gestapt, Anki kreeg het lichtelijk benauwd; warm, krap op elkaar, piloot zit als een bestuurde gewoon voor je. Maar goed het opstijgen ging super, het vliegen op zich ook en het landen was een beetje schuin en op de korste landingsbaan ter wereld, maar was ook goed. We zijn er: Saba. Gelijk ongelooflijk wat voor een eiland; alles is steil omhoog (of omlaag ligt eraan welke kant je op gaat natuurlijk), rotsachtig, 1 smalle hoofdweg die zigzaggend rondom de vulkaan naar boven (of beneden) gaat. Wow, gelijk al indrukwekkend. Taxi-chauffeur praat Engels of Nederlands of een soort mengelmoes van beide met een Caribisch sausje erover. Hij laat ons eerst inchecken bij de duikshop, waarna hij ons afzet bij 'ons' huisje voor de komende week: the Anole House waar Gersch, de eigenaar, ons al staat op te wachten. Korte rondleiding: this is the kitchen, the oven is fucked. Don't touch my meat in de freezer, but help yourselfs with the icecream. Have some beverages for you in the fridge. Bathroom, master bedroom, living room; the Bose system is fucked, but I've put my LG computer system here for your music. Second bedroom and bathroom: I've to come and fix the flapper in the toilet tomorrow. Ok, this is outside and the pool. We collect our rainwater for water the system has guppies in it for eating the miskitos eggs, these shit and piss in teh water, so i personally don't drink it, but you can. Be carefull with water: flushing the toilet: if it's yellow let it mellow, if it's brown flush it down. You can use the barbi. And than last keep the gates shut, because goats will come in and eat all the flowers, they will shit and piss eveywere, even in the pool. Ok, did I forget anything? Ow yeah the keys. Dus..... Hup het zwembad in, waarna we naar het dorpje zijn gelopen 10 minuutjes heen en minimaal 20 minuutjes terug: waarom? Nou een bergje, ook wel Heart ache Hill, zorgt ervoor dat we er zeker 2 x keer zolang over doen, pfff niet normaal hoe stijl het hier is. Boodschapjes gedaan, winkelmandje vol, winkelwagen vol betaald ;), tja Island prices he. 's Avonds lekker pasta gemaakt en gechilled bij het huisje.

24-07 donderdag is voor Dwayne, Yana en Gideon begonnen met duiken. Ze werden om 8:45 uur opgehaald en waren op 2 duikplekken gaan duiken en om 14:30 uur weer terug. Ze hebben prachtig koraal gezien en een legio aan vissen, zusterhaaien, schildpad, ze kwamen vol met verhalen terug. Anki heeft lekker gerelaxed en gelezen bij het huisje. 's Middags zijn we (Gi en Anki) een trail gaan lopen; wow in de boekjes aangegeven als 'moderate', maar was zeker heftig te noemen. Prachtige omgeving en zeker genoten, echter de enkels en knietjes waren minder blij ;). Wonderbaarlijk mooi en apart eiland, ongelooflijk eigenlijk dat we hier gewoon zijn. Als laatste ook nog Heart ache Hill was echt een bergje te ver ;) voor Anki, helemaal gesloopt, zodra ze het zwembad zag; bergschoenen uit en met kleren en al het zwembad in gesprongen; pssssssssssss nog net geen stoom ;). Yana en Dwayne waren ondertussen opgehaald voor een avond/nachtduik, zij kwamen om 21:00 uur terug. Bammetje gegeten en naar bed; allemaal kapot moe.

Vrijdag 25-07 zijn we allemaal opgehaald en naar the Bottom gebracht, Yana en Dwayne gingen naar de haven om weer te duiken. Gi en Anki werden bij het ziekenhuis afgezet; helaas heeft Gi weer enorm last van zijn linker oor. Naar de dokter, wederom een fikse oorontsteking, ze schrok van het hoe het eruit zag: geen duiken meer voor Gideon. Antibiotica pillen en druppels, taxichauffeur kwam ons ook weer ophalen, waarna we een paar boodschapjes hebben gedaan en lekker gelezen bij het huisje en in het zwembad. 's Middags zijn Gi en Dwayne een moderate trail gaan lopen, ze kwamen na ruim 2 uur terug en Dwayne deed een 'Anki' en liep ook regelrecht het zwembad in. Allebei zeikenat van het zweet en een hoofd zo rood als een kreeft! 's Avonds zijn we voor het eerst gaan uiteten; bij The SeaWitch, we hadden gekozen; Gi en Anki voor de 'yellow fin Tuna', Yana voor de 'blackend Mahi-Mahi' en Dwayne voor 'BBQ pork ribs', allemaal om je vingers bij af te likken. Heerlijk gegeten, met na chocoladecake voor de dames en cocktails voor iedereen die alcohol lust.

• 26 Juli 2014 - 18:30

Ashley:

Die Gideon heeft ook altijd pech! Maar zo te lezen wel een prachtige eerste duik gehad!
    Geniet er verder van! Liefs xxxx

• 26 Juli 2014 - 19:38

Leontien:

Ik heb weer genoten van dit verslag....Ik zie dat jullie het geweldig hebben ...Blijf genieten en houd ins op de hoogte......Dikke knuffel

• 26 Juli 2014 - 21:28

Kim:

Leuk om weer te lezen wat jullie allemaal uitspoken daar!
    Veel beterschap voor Gideon!
    Have fun!!!!
    xxx Kim, Kristof & Lisa

• 26 Juli 2014 - 21:52

Mama Riky:

Super fijn verhaal
    Zo blijven de achterblijvers weer op de hoogte
    Geniet ervan
    Sterkte Gideon
    Kusjes

• 27 Juli 2014 - 09:15

Wil Frenken:

Super verhaal.
    Prachtig om te lezen hoe mooi het daar is.

Lieve groetjes Rinie en Wil

• 27 Juli 2014 - 09:16

Monique(je):

Arme Gideon, heeft ie thuis zo hard zijn best gedaan om z'n Paddi nog te halen!!
    Gelukkig wel ook heel veel ander moois daar zo te horen!
    Geniet lekker allemaal! Liefs van ons xx

• 27 Juli 2014 - 19:50

Carmen:

Haha, die beschrijving van jullie rondleiding in het huisje, hilarisch! Dat zijn de dingen die je over 20 jaar nog zult vertellen. Geniet lekker verder! Liefs X

• 28 Juli 2014 - 09:55

Saskia:

Prachtig verhaal alweer (behalve arme Gideon natuurlijk).
    Ik vind het heerlijk om jullie avonturen te lezen :-).

Veel plezier.

• 29 Juli 2014 - 15:19

Tom Feijen:

Op Saba wordt een van onze projecten (i.s.m. DMV arch. Kerkrade) binnenkort gestart: de bouw van een kinderdagverblijf bij de huidige scholengemeenschap, volgens mij in St. Johns. Ben benieuwd of er al een bouwbord staat??