Ge-acclimatiseerd! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Gideon en Anki Breuls - WaarBenJij.nu Ge-acclimatiseerd! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Gideon en Anki Breuls - WaarBenJij.nu

Ge-acclimatiseerd!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Gideon en Anki

25 Augustus 2005 | Ghana, Accra

HOIHOI lieve mensen, wat fijn dat jullie allemaal zo'n leuke berichtjes op onze site zetten.

We beginnen al aardig te acclimatiseren.

Effe over het weer: jullie denken namelijk dat wij hier al supperbruin (of rood) zijn, maar daar is helaas nog niets van waar, we hebben namelijk alleen op zondag de zon goed gezien en de rest van de week bewolking. Dinsdag en vannacht heeft het zelfs best erg geregend. Op dinsdag waren we zeike nat en kregen we het gewoon koud van de regen en de wind, JAJA het kikkerlandje hebben wij waarschijnlijk meegenomen .

We zijn al aardig gewend aan de chaos in dit land, we lachen er maar vooral om, want erover nadenken s verspilde tijd en daardoor verandert het toch niet zijn we al achter. Verder zijn en blijven de mensen hier zwart en wij blank. En het heeft zo zo'n voor- en nadelen moeten we eerlijk zeggen. Als je staat te wachten word je voorgetrokken. Maar ja als ze je wat willen verkopen dan proberen ze van alles. Gelukkig is vaak een keer beleefd nee zeggen genoeg om ze verder te laten lopen of zich op andere mensen te richten.

Dinsdag 23-08 hebben we ons effe gemeld bij de NL-ambassade. En vervolgens met Dave naar het Mausoleum van de eerste Ghaneese president gegaan, en ook een klein museumpje bezocht, zo grappig wat de mensen hier van hun eerste president in een museum zetten. Oude versleten meubels, een spiegel en zijn bureau. Wat foto's moeten het verhaal compeet maken.
Toen we bij de ingang van dit mausoleum stonden hebben we een NL-lerares vande Hogeschool Utrecht en haar dochter ontmoet. Zij waren naar het project geweest waar wij ook graag heen willen met een NL-revaldatiearts en zij hebben ons mooi zijn nummer gegeven, TOEVAL?????
Daarna zijn we nog naar een culturele markt geweest waar ze alles verkpen, van traditionele kledij, Yembees en heel veel houte beeldjes en kralen. Erg leuk om te zien, voral bij Anki wekte dit een koopdrang op, maar ze heeft zich kunnen inhouden, anders waren we al geen miljonair meer misschien .
Ook zijn we cultuur barabaren geweest, want we zij lekker pizza gaan eten, ook nog 2 halen 1 betalen, en we zijn en blijven Nederlanders!!!!!!

Woensdag 24-08 hebben we een rustdag ingelast, want zoveel nieuwe indrukken moeten verwerkt worden met een dvdtje kijken en een goed boek lezen. Ook hebben we echt Ghanees eten gegeten, nou ja gegeten, weg geslikt met water dan. Het waren Yams met een of andere rode saus die we niet konden traceren wat daar nou eigenlijk allemaal inzat. Dus daar hebben we alleen in gesopt en de rest laten staan. Want er zaten stukken vis in waar alles nog aan en op zat, dit schijnt hier heel erg normaal te zijn om al het vlees en vis in stukken te hakken in in de pan te gooien, en dat is niet aan ons besteedt.

Vandaag, donderdag 25-08 heel erg vroeg opgestaan, met wekker! Want we hadden om 9 uur een afspraak bij het salvation army, om twee locaties hier in Accra te bezoeken, om al een indruk te krijgen wat ze doen. Nou ja ze doen best goede dingen met heel weinig middelen. Het eerste was een soort leerhuis voor tiener meisjes van de straat, ze konden daar een soort vak leren en leren ook over zelfrespect en HIV/AIDS. Het tweede was een prenataal en postnataal centrum voor moeders met kinderen. Allemaal heel erg anders dan in NL, een zuurstof fles uit het jaar toebak en meer van die dingen, waar je niet te lang bij stil moet staan hoe slecht het is, maar eerder hoe goed ze zich daar toch maar mee redden! En toen waren we moe en hadden we honger. We hebben een pitabroodje gegeten en onze darmen gelijk van slag, niet meer doen dus!!! Weer een wijze les geleerd!!! Als we deze nog maar weten als er weer iets lekkers op een bord ligt?!?!?