Op de Baobab (internationale school in Lusaka!) - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Gideon en Anki Breuls - WaarBenJij.nu Op de Baobab (internationale school in Lusaka!) - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Gideon en Anki Breuls - WaarBenJij.nu

Op de Baobab (internationale school in Lusaka!)

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Gideon en Anki

03 Mei 2005 | Zambia, Lusaka

De Baobab; bekend als boom die voorkomt in veel plaatsen in Afrika, maar ook als Internationale school in Lusaka! De Baobab is een boom die heel raar uitziet, omdat het lijkt alsof hij andersom groeit! De wortels steken boven de grond uit en de boom groeit de aarde in. Er bestaat hier in Afrika twee verschillende legendes over de Baobab boom. Een legende gaat over het ontstaan van de aarde waarbij alle dieren een zaadje van een plant, struik of boom kregen om te planten. De niet zo slimme hyena kreeg de Baobab en plante hem onderste boven waardoor de boom de grond in ging groeien.

Maargoed... De internationale school!! Hier heb ik een weekje meegedraaid en we hebben heel veel lessen gezien die gegeven werden vanuit het Britse curriculum. Deze school is prachtig met gigantische sportvelden (maja hier is ook veel meer ruimte voor zoiets!)en ze hebben ook een prachtige omgeving. De leerkrachten waren allemaal reuze enthousiast en we mochten overal komen kijken en in sommige klassen mochten we zelfs een lesje meedraaien.

We hebben deze week bij Julian gelogeerd, een geweldige vrouw die ook lesgeeft op de Baobab. Wat was het heerlijk om weer eens op een matras te slapen, na al die nachten op de luchtmatrasjes! We hebben met haar een hele leuke week gehad en het was prachtig om al haar verhalen en ervaringen in Zambia en Afrika te horen!

Vrijdagavond was voor mij heel erg speciaal. We hadden namelijk koninginnedag gevierd op de Nederlandse Ambassade in Zambia! Alle Nederlanders in Zambia waren uitgenodigd om hier feest te komen vieren in de tuin van de Ambassadeur! Er waren heerlijke haringen en frikandellen ingevlogen uit Nederland. Er was een heerlijke sateh buffet en er was uiteraard ook veel drank! Teleurstellend geen Heineken of Grolsch, maar de Mosi was ook prima!

We zijn ook vrijdag en zaterdag uitgegaan met onze vriend Joe. De eerste avond zijn we gegaan naar Zenon; een hele leuke discotheek met veel sfeer. Iedereen danste de hele avond en ze draaiden ook nog eens hele leuke hip hop en r'n b platen! We hadden een klein probleempje toen we aankwamen; Gideon kwam niet binnen omdat hij geen lange broek aan had (zijn broek was driekwart!) Na veel gezeur kwamen we nog niet binnen, maar ze hadden wel een oplossing (opvallend voor dit land!) Gideon kreeg een reserve broek van het standaard oberspak! Deze zwarte broek kwam ongeveer ook maar tot drie kwart.. maja! Ze waren tevreden en we konden naar binnen. Na nog geen uur zaten we weer met een probleem.... nu was gideon namelijk uit zijn geleende broek gescheurd! I.p.v. hem zijn eigen broek terug te geven, kreeg hij toch weer een nieuwe broek (even groot)... de logica is af en toe ver te zoeken hier!

Afgelopen zaterdag hebben we een Nederlandse dag gehad met alle Nederlandse ouders die kinderen hebben in Zambia. Er was een vrijmarkt georganiseerd (waar poffertjes en stroopwafels te krijgen waren!) en in de middag waren er typische Nederlandse spelletjes voor de kinderen. In de namiddag heb ik nog even een voetbalwedstrijd tussen de kinderen en hun ouders gescheidsrechterd en daarna hebben we genoten van een overheerlijke Braai!!

's Avonds zijn we weer op stap gegaan naar een tent die Chez 'n Temba heette! Een echte Zambiaanse Rhumba tent! Er werd heel veel lokale muziek gedraaid en de sfeer was super. Ik heb met heel veel mensen gepraat en met veel mensen gedanst! Het rare is dat hier zelfs mannen je komen vragen om met hun te dansen!!!Dit is heel normaal hier, maar toch even wennen. Heel veel mannen lopen ook gewoon hand in hand over straat en dat is gewoon teken van beste vrienden toch wel beetje vreemd...Een man die naast mij zat, begon mij uit te leggen waarom ik een slecht persoon was! Ik dronk namelijk Mosi bier en hij vroeg of ik wist waar de afkorting MOSI voor stond. Ik wist dit niet en hij legde mij meteen uit dat dit stond voor 'MEN OF SERIOUS INTENTIONS!' Hij zei verder:"The girls here like the men who drink Mosi!" Aangezien Sarah en Joe het niet zo heel erg leuk vonden in Chez 'n Temba zijn we daarna vertrokken naar Alpha. Dit was duidelijk een foute bar in Lusaka. De muziek was er heel erg leuk, maar aangezien er geen entree was werd ik de hele avond belaagd door meiden die een centje wilden bijverdienen. Dit was op een gegeven ogenblik zo irritant dat we ook maar hier vertrokken zijn. Het was inmiddels half 5 en dus ook wel een goede tijd om naar huis te gaan! Gelukkig hadden we de volgende dag niets voor...

Maja in Zambia weet je het nooit en 's morgens vroeg stond de broer van Julian bij ons voor de deur en heeft ons meegenomen naar zijn huis. Hier hebben we met de Nederlandse kinderen uit de buurt gevolleybald en we zijn 's avonds bij Dick en Klaske gaan eten. Twee Nederlanders die hier in Zambia de grootste boerderij bezitten. Hier kwamen nog een heleboel Nederlanders eten en uiteindelijk zaten we met een man of 20 zuurkool met rookworst te eten (deze had hun zoon vorige week vanuit Nederland meegenomen!)Na deze heerlijke maaltijd zijn we terug gereden met Julian om net op tijd te zijn voor 'Boer zoekt vrouw' op BVN televisie! Gideon heeft daarna zijn tas ingepakt en is vanochtend om 7:30 vertrokken met het vliegtuig richting Nederland.