Mate with or without sugar? - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Gideon en Anki Breuls - WaarBenJij.nu Mate with or without sugar? - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Gideon en Anki Breuls - WaarBenJij.nu

Mate with or without sugar?

Door: Anki

Blijf op de hoogte en volg Gideon en Anki

15 Juli 2007 | Argentinië, Buenos Aires

Donderdag werden we om half 8 opgehaald zodat we om 8 de bus naar El Chalten konden pakken. El Chalten is een bergdorpje dat pas sinds 1985 bestaat, zodat ze konden zeggen dat het Argentnie was. Op weg naar dit dorpje zagen we steeds meer bergen, en op een gegeven moment kregen we een prachtig uitzicht op de Fitz Roy, de bekenste berg in deze omgeving. Daarna zagen we iets zwarts langs de weg zitten, toen we langzaam dichterbij kwamen vloog de enorme condor weg. Hij echt een super brede spanwijdte, erg indrukwekkend. Aangekomen bij het dorpje stopte we en kwam er iemand de bus in en vertelde iets, toen stapte iedereen uit, dus wij ook. In het kleine huisje, het visitors centre, kregen we uitleg over at wel en wat vooral niet te doen in het National Park, in het Spaans. Gelukkig kregn we wel een korte papieren uitleg in het Engels. El Chalten ligt in het National Park van de Gletsjers en ze willen het daarom toch wel goed houden. Aan het einde van het dorpje lag onze hostel, Rancho Grande. Helaas hadden we vamaf hier geen uitzicht op de Fitz Roy. In dit dorp is dus echt niks, geen gsm bereik, internet via satelliet, dus erg duur, geen ziekenhuis niks. Ze waren ook nog steeds flink aan het bouwen en in de zomer is er natuurlijk veel meer te doen als in de winter. We zijn `s middags op weg gegaan om een wandelroute te vinden, helaas niet gelukt. Vrijdag hebben we een wnadeling ingezet naar Corillo del Salto, heen ongeveer 3km, maar de weg is van kiezel en op een gegeven moment bedekt met sneeuw. Dus toch een flinke wandeling. Aangekomen bij het punt zagen we een kleine waterval met aan de zijkanten afgezet met ijs door de kou, Terup lopend hebben we heerlijk genoten van de uitzichten en de heerlijke zon, wel was het ijzig koud, dus opwarmen in de hostel was wel echt nodig. Om 5 uur werden we opgehaald door de bus om weer terug naar El Calafate te gaan. Hier `s avonds aangekomen hebben we weer gelijk misbruik gemaakt van het internet natuurlijk. Zaterdag zijn we de dag begonnen met een heerlijke douche, waarna we het dorpje in zijn gegaan. Mooi weer en de straten spiegelglad. Toen we terugliepen naar de hostel hadden we ergens een broodje milanesa gekocht (voor de lunch) en we begonnen met 4 straathonden om ons heen, als snel werden dit er 9 en uiteindelijk hadden we 11 honden om ons heenlopen. Binnen hebben we wat gelezen totdat we werden opgehaald om naar het vliegveld gebracht te worden. Op het vliegveld ingecheckt en binnen de kortste keren kregen Alberto en Oscar gelijk, de vlucht had vertraging, hahaha. In Buenos Aires aangekomen hebben we een taxi naar Alberto gepakt. Hij zat al op ons te wachten met eten. Echte Argentijnse specialiteiten, alles home-made, gegeten. Sommige combinaties zijn toch wat raar voor onze smaakpupillen, vooral zoet en hartig samen. Nog wat koffie en thee gedronken en toen gaan slapen. Zondag hebben we eerst met ons drieen ontbeten en vervolgens zijn we langs de hostel gereden voor onze ticktes naar Iguazu en daarna zijn we met Alberto naar San Telmo gegaan, bekend om zijn antiek winkels en de antiekmarkt op zondag. Onder het lekkere zonnetje hebben we wat rondgelopen en ergens heerlijke pizza gegeten als lunch. Op de terugweg zijn we langs Rio de la Plata gereden, de rivier tussen Argentinie en Uruguay. Je denkt alleen niet dat het een rivier is, want je ziet de overkant helemaal niet.
Thuisgekomen hebben we voor het eerst in Argentinie de Mate gedronken. Nou wat is Mate, het is een soort thee, maar dan anders. Ze hebben hier speciale koppen, Matebowls, voor en een soort rietjes met aan de onderkant een soort filter. Je doet de thee in de bowl, rietje erin en dan het water opschudden, maar niet te veel, want de thee zet uit. Dit drinken ze hier de hele dag door, het heeft een bittere smaak. Alberto heeft het ons ook met suiker laten proeven, dat is voor smaakpupillen een stuk aangenamer. Overal gaat de bowl met rietje mee en een thermoskan gevuld met warm water.

• 16 Juli 2007 - 11:20

Mapajororily:

Hallo jullie twee,
    We genieten van de reisverslagen.
    Alleen de koude lijkt ons niks in de vakantie.
    Geniet maar verder, dan hebben wij weer leesvoer.
    Tot schrijfs.
    Kus van ons zessen

• 16 Juli 2007 - 14:55

Jose En Eelco:

Geweldig, en een lekkere temperatuur ook nog vanuit een benauwd Chambery. Jullie lopen echt in een open dierentuin rond. Wij kijken steeds meer uit naar jullie foto;s en film. Mooi dat jullie op Alberto steeds kunnen terugvallen.
    Dikke knoevel van Kitty, Faye, Finn, Rachel, Michael, mama Jose en papa Eelco

• 16 Juli 2007 - 15:15

Jorn:

hoi meester ik ga over 9 dagen naar turkije en ik hop dat u het leuk zal hebben in agrentine

groetjes jorn

• 16 Juli 2007 - 20:27

Ron En Ger:

ik ben hartstikke jaloers als ik over de verhalen lees. wat een indrukken krijgen jullie te verwerken. Maar ook wat je over alberto en carlos schrijft. Heel veel plezier daar

• 17 Juli 2007 - 17:30

Oma :

Wat was het j.l. Zondag toch leuk en wat is de wereld klein ,zit ik me daar bij anki thuis in het trappenhuis te praten met Agentinie en wel met mijn lieve vriend Alberto ,hij vond het zelf ook leuk , he!
    Nou HIJ kan er wel van genieten dat jullie er waren ,hoorde je wat hij zei , anki .
    hij vond het prachtig om een stukje van mij daar bij zich in huis te hebben. leuk toch !
    Ben wel nieuwsgierig naar de foto's
    En waar zitten jullie nu ? Op dit moment is het hier Dinsdagavond 7.30 uur en waar zijn jullie .Al bij de watervallen, ens kijken het is daar nu 2.30 zo ongeveer , klopt dat . Ja ik reis gewoon met jullie mee , de atlas ligt de hele dag op tafel.
    Gelukkig is het hier nu niet meer zo benauwd,heel aangenaam !
    En bij jullie ?
    Ik zal maar afwachten tot het volgende verslag ,dan hoor ik het wel
    Nu lieverds , ga maar lekker door met het avontuur waar jullie aan begonnen zijn en wij genieten er hier van
    Een hele dikke knuffel van
    OMA

• 18 Juli 2007 - 12:57

Ron, Peachy And Kids:

Hola,
    Well,looks as things are going well. Can't believe it took this long to try a Mate!! How have you avoided it until now? Continue to have a good time and the kids want to know have you met happy feet yet? Gideon don't hurt yourself with those tango moves!
    Adios muchachos,
    The Macauleys

• 18 Juli 2007 - 19:22

Angelique:

Hallo anki, ik hoop dat je voetjes het goed bijhouden. Je moet het daar wel geweldig hebben aan de foto's te zien...geweldig...

Heel veel groetjes van je pedicure Angelique.....xxx

• 19 Juli 2007 - 12:13

Monique:

Je kan tocht niet verwachten dat ze daar op tijd vliegen he!!!!!! het mag de pret echter niet drukken. het is super om weer een stukje te lezen wat jullie meemaken. Wij genieten er hier volgens mij net zoveel van als jullie alleen hebben wij niet de live indrukken die jullie hebben, maar dat komt nog wel met de foto's en film.

Geniet lekker verder,

Kus Monique