Mosi-oa-Tunya = The smoke that thunders - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Gideon en Anki Breuls - WaarBenJij.nu Mosi-oa-Tunya = The smoke that thunders - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Gideon en Anki Breuls - WaarBenJij.nu

Mosi-oa-Tunya = The smoke that thunders

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Gideon en Anki

22 April 2005 | Zambia, Livingstone

Na de vorige reis hebben we toch even een paar dagen rust moeten nemen in Lusaka! We hebben weer even alles geregeld en hebben samen met Bart (de oom van Sarah) besloten om op vrijdag met z'n allen naar de Victoria falls te gaan! Dit zou voor ons een uitkomst bieden, omdat we met zijn jeep mee konden rijden.

We hebben in de tussendagen nog even een bezoekje gebracht aan het Nationaal Museum! Het was een hele kleine collectie van wat bij elkaar verzamelde spulletjes en een dorpje dat op schaal was nagemaakt met figuren uit karton. Het was werkelijk lachwekkend om te zien. Het leek er bijna op alsof het een tentoonstelling was die door kinderen opgezet is geworden. Er waren verder getekende landkaarten met ingekleurde teksten enz. Echt ongelofelijk voor een Nationaal Museum! Het was de 2 dollar nog niet eens waard!

Vrijdagochtend zijn we lekker vroeg vertrokken met de ingepakte jeep richting het plaatsje Livingstone. Er ligt een hele mooie camping dicht bij dat plaatsje en het heet Maramba river lodge! Prachtige camping, maar voor 10 euro per persoon/per nacht een vrij duur grapje! We hebben hier 3 dagen gekampeerd. Toen we de eerste dag aankwamen na onze rit van ongeveer 6 uur, hebben we even de tent opgezet en zijn we nog even gaan zwemmen. ’s Avonds hebben we nog genoten van een heerlijke maaltijd; the african platter! Deze maaltijd bestond uit rijst, krokodilvlees, calamaris en Hake (soort vis die heel bekend is hier).

Die avond zijn we met z'n drieen ons gaan inschrijven voor Raften op de Zambezi (een van de heftigste rivieren ter wereld, later zal blijken waarom!). We zijn 's avonds nog op stap geweest in Hotel Clairmont, dit was wel gezellig, maar geen spektakel. Wel handig dat Gideon op de terugweg in de taxi zijn telefoon heeft laten liggen. De taxichauffeur die dus ook echt praktisch niets verdient hier, had dus opeens een superdag met een nieuwe siemens telefoon!

We hebben niet veel tijd om verder over in te zitten, want de volgende dag stond raften op de Zambezi op het programma! Michael had nog nooit geraft in zijn leven en wist niet wat hij ervan moest denken dat hij op meteen een van de meest heftige rivieren zou gaan raften! Gideon had wel al ervaring maar dit was in Frankrijk en was zeker niet zo’n heftige rivier als de Zambezi. Nou we werden dus na een uurtje of 5 slapen opgehaald met een jeep om naar het beginpunt van het raften te rijden. Hier kregen we een uitgebreide instructie over alle veiligheidsvoorschriften en moesten we tekenen dat er niemand aansprakelijk was behalve jezelf! Het raften begon met een voettocht naar de bodem van de Batoka Gorge. Dit was al vrij heftig! Je liep over losliggende keien en over een soort houten trap die was gemaakt van over elkaar liggende takken in de breedte! Nou na ongeveer een uurtje naar beneden klauteren waren we klaar voor het avontuur! Met mijn helm,reddingsvest en paddel stapte we als ervaren wereld-rafters de raft in. Het bleek achteraf mee te vallen, maar de rapids echter niet! Dit was ongelofelijk, je had een supermooi uitzicht en het was ongelofelijk toen je in de rapids (zware stromingen) terecht kwam!

Er waren een aantal termen waar we later nog heel erg hard om hebben gelachen; Backpaddel, Forwardpaddel en de leukste GET DOWN! De laatste werd iedere keer geroepen op het moment dat je in de rapid terecht kwam en de boot dus half gelanceerd werd! De rapids hebben ook nog allemaal leuke namen als 'The washing machine, double trouble, three horible sisters, the terminator, enz. De laatstgenoemde was een van de heftigste van zijn soort. Dit zou Sarah aan den lijve ondervinden! Zij werd namelijk op het moment dat de boot werd gelanceerd uit de boot het water in gegooid op het signaal 'GET DOWN!' Ondertussen hield Michael zich goed vast aan de boot, dit deed Gideon ook maar door de kracht van wat het water werd Gideon toch uit de boot geworpen echter hij kon zich wel blijven vast houden. Nadat Gideon weer in de boot gehesen werd zagen we dat Sarah nergens meer te bekennen was opeens zagen we in de verte een reddingskano waaraan Sarah zich aan het vastklampen was! Ze was ondertussen 1 lens kwijt en de andere lens was helemaal verschoven, maar ze heeft zelfs de rest van de hele rit niet geklaagd.

Op het einde van de rit wachte ons nog het beklimmen van de Gorge om weer bij de jeep te komen! Dit was erg heftig, aangezien het enorm warm was en je dan ook echt geen zin hebt om te gaan klimmen! Het was wel een mooie tocht en we werden boven na het klimmen beloond met een lekkere lunch! Nou ja lekker, in de sla zaten maden ook mee te genieten van de lunch. Sarah zei dat ze veel last had van haar knieën en haar billen. later zou blijken dat ze een gigantische bloeduitstorting aan de Terminator te danken had en haar knieën zouden ook nog heel erg blauw en dik worden.

We vonden ‘s avonds een leuke openlucht disco/bar; Step-Rite! Hier werd hele leuke zambiaanse muziek en ook nog af en toe een bekende westerse R 'n B gedraaid! We hebben hier 's avonds ook nog Joe ontmoet. Een Zambiaan uit Lusaka die in Livingstone was, omdat hij een Toyota Windom had gekocht in Zuid-Afrika en die nu hier moest invoeren. Aangezien alles in Zambia wel even duurt moest hij hier ook een aantal dagen verblijven en was hij ook maar op stap gegaan! Dit was een hele leuke jongen waarmee wij de hele avond hebben opgetrokken. Hij vertelde vanalles en had ook een hele leuke kijk op de zaken die zich afspelen in dit land. Na een paar Truly Zambian Beers (Mosi) te hebben gedronken zijn we terug gekeerd naar Maramba om te gaan slapen.

De volgende dag zijn we nog gaan kijken naar de Victoria watervallen! Dit is iets waar je zeker een keer in je leven heen moet gaan! het is zonder flauwekul de mooiste plek die we ooit gezien hebben. Je wordt helemaal doorweekt van de opstijgende damp en je ziet een prachtige regenboog als de zon schijnt (en die schijnt bijna altijd hier). Het is echt een ongelofelijk uitzicht! We hebben hier ook 2 fotorolletjes aan opgeschoten die jullie zeker te zien krijgen zodra we ze ontwikkelt hebben! ’s Middags hebben wij nog de tocht afgelegd naar de Boiling Pot van de Victoria Falls. Dit is de plek waar al het water bij elkaar komt onder in de Gorge nadat het bij de Falls naar beneden is gestort! De tocht naar beneden was geweldig, omdat je door een soort regenwoud loopt met prachtige planten en dieren. Je kon onder op de rotsen zitten en de Victoria Falls van onder bekijken en je had een prachtig uitzicht op de Victoria Falls brigde!

We hebben daarna nog een aantal souvenirs gekocht bij de vele kraampjes die buiten stonden bij de Falls. Deze mensen waren allemaal uit Makuni village. Een authentiek dorpje waarvan volgens de legende de stamhoofden Dr.Livingstone rond de Victoria watervallen hebben rondgeleid. Deze mensen wilden hun souveniers heel graag kwijt en verkochten ze tegen lagen prijzen om maar zoveel mogelijk te verkopen. Ze wilden zelfs pennen en vanalles ruilen tegen hun souvenirs. De meest humoristische uitspraak kwam van een gast die zichzelf voorstelde en toen zei: "Me is from Makuni village!"

We zijn na het kopen van de souveniers nog even gaan genieten van de zonsondergang bij de watervallen. We hebben hier een aantal Zambianen ontmoet die ons vroegen om een foto te maken van hen. Ze vroegen ons waar wij vandaag kwamen en wilden opeens met ons op de foto. Dit was wel vreemd, maar veel dingen zijn onbegrijpelijk hier! Die mensen boden ons later ook nog een rit aan naar Livingstone waar wij bleven overnachten. We waren namelijk vertrokken bij Maramba river lodge en bleven nu bij Fawlty Towers (vernoemd naar de succesvolle Britse tv-serie!). We zijn eerst nog even langs de hotels gereden waar hij meestal verbleef. Royal Livingstone hotel (400dollar per nacht) en Zambezi Sun (250 per nacht)! Hij wilde even email adressen uitwisselen toen hij ons had afgezet, omdat hij zijn zoon naar Nederland wilde sturen om te studeren in Delft (logistiek en management). Toen we zijn naam en adres kregen was het even schrikken. We hadden namelijk een lift gekregen van the Minister of Trade and Industry! Dit was achteraf heel erg grappig aangezien hij met ons op de foto wilde!

We zijn die avond nog met Joe op stap gegaan en hebben even naar zijn guest house gekeken. De volgende dag hebben we een rustdag in Livingstone gehad. We hebben nog even gekeken naar de auto van Joe en even internet opgezocht. Na onze spullen te hebben ingepakt zijn we nog even wat gaan poolen en gaan slapen. De volgende dag zijn we 's ochtends vroeg vertrokken naar Lusaka met de bus aangezien Joe problemen had met het invoeren van zijn auto (de prijs toch veel hoger was dan hij had verwacht 3000 dollar voor een Toyota windom uit 92?!?!)

De rit verliep verder prima en we kwamen dit keer na niet veel stoppen op tijd aan in Lusaka!Hier zouden we weer een paar dagen verbrengen om ons voor te bereiden op Lake Kariba!