Great views, great wildlife, we're enjoying! - Reisverslag uit Halifax, Canada van Gideon en Anki Breuls - WaarBenJij.nu Great views, great wildlife, we're enjoying! - Reisverslag uit Halifax, Canada van Gideon en Anki Breuls - WaarBenJij.nu

Great views, great wildlife, we're enjoying!

Door: Anki

Blijf op de hoogte en volg Gideon en Anki

10 Augustus 2011 | Canada, Halifax

2 augustus 2011:
Vannacht nog wel geregend, maar gelukkig geen onweer meer. We hadden net de grote storm gemist, gelukkig! Vanochtend weer zeikenat de tent ingepakt, snel een ontbijtje gesmeerd en de weg weer op. Via scenic routes hebben we onze weg gemaakt naar St. Andrews. Onderweg zijn we gestopt in Nackawic bij: the world's biggest Axe!!! Dit hadden we niet willen missen! Doorgereden en uiteindelijk in een heftige regenbui aangekomen in St. Andrews, bij het visitors centre info gevraagd voor campings en de walvis-spotting. Camping gevonden, we mochten een plekje uitzoeken. Tent gepitched en vervolgens werd het droog, spullen gepakt en ons eten klaargemaakt en zelfs buiten kunnen eten op de camping.

3 augustus 2011:
Vanochtend op tijd opgestaan, eitjes gebakken en op naar de whale watching tours. Wij zijn met de katamaran Quoddy Link Marine gegaan. Alle laagjes die we bij ons hebben hebben we over elkaar heen aangetrokken om het niet te koud te krijgen, maar onze laagjes waren beperkt aangezien wij het sterke aanraden kregen om vooral niet te veel warme kleren mee te nemen. Op de boot in de wind hebben onze jasjes het goed gehouden. We hebben geluk gehad. We hebben Finback Whales, de op een na grootste walvis, gezien. Waarvan heel vaak een moeder met haar kalf, geweldig! Ook hebben we Harbour Porpoise, een soort dolfijnen, gezien, deze waren in grote getalen aanwezig en de meeuwen gebruiken hun jaagstrategie om ook nog een aantal visjes mee te pikken. Ook hebben we het geluk gehad om naast de verscheidene soorten vogels een Bald Eagle gezien te hebben, super chique. Als laatste hebben we ook een hele groep Harbour Seals en Grey Seals gezien, die lagen lekker te chillen op een eilandje.
Het gebied waar wij nu zijn; the Bay of Fundy, staat bekend om zijn grote verschillen in eb en vloed. De haven was toen wij weggingen met de tour leeg en toen we terug kwamen 3 uur later was hij weer bijna helemaal gevuld. Heel veel meters verschil. Na de tour zijn we in een bar/restsurant gaan eten en waren we een beetje teleurgesteld, we hadden versere en lekkere vis verwacht, s#*t happens. Daarna in het dorpje St. Andrews wat rondgelopen om vervolgens met de gratis pont naat Deer Island te gaan om naar het Deer Island Point, waar we een draaikolk van eb en vloed konden zien, gaaf om te zien. Rond half 7 waren we terug op de camping en hebben we lekker kunnen lezen en eten gemaakt. Helaas begon het weer te regenen, na zoveel geluk gehad te hebben vandaag, zijn we in de kitchen area gaan zitten.

4 augustus 2011:
Wederom nat onze tenten moeten inpakken. Op tijd opgestaan, wat chocopops erin en klaar om te gaan, in St. Andrews hebben we nog eerst even het wekelijkse marktje bekeken, wat een aanrader was van het visitor's centre was. Was een leuk klein marktje met vooral lokale mensen die hun spulletjes verkopen, biologisch geteelde groenten, brood en allerlei zelfgemaakte souveniertjes. Vervolgens via de scenic route, in dit geval ook grote stukken offroad, wat natuurlijk super gaaf is als je in een Ford Escape rijdt! Richting de Hopewell Rocks, rotsen in de zee die bij vloed te zien zijn en bij eb kun je eronder door lopen. Helaas waren we er net aangekomen tijdens vloed. Toch maar kaartjes gekocht en gaan kijken, mooie wandelroute naar de verschillende uitzichtpunten. Vervolgens zijn we een restaurantje gaan zoeken, er was niet veel te zoeken, want het was maar een klein dorpje. Dus in het plaatselijke restaurant gaan zitten. We hebben toen met z'n drieen kreeft, fresh lobster, besteld. Voor Gideon en Anki de eerste keer dat ze een hele kreeft op hun bord kregen met speciaal gereedschap om hem (of haar) mee aan te vallen. Het was een hele worsteling, maar het scheelde dat het heel erg lekker was. Alleen Monique kon het moeilijk aan zien, kreeg haar eigen lasagne met moeite op door het aangezicht van die beesten. Op de enige camping in het dorp hebben we toen onze tent neergezet en hebben de heren nog tafeltennis gespeeld.

5 augustus 2011:
Vanochtend rustig opgestaan en alles ingepakt. Waarna we weer naar de Hopewell Rocks zijn gegaan, nu was het eb en konden we op de zeebodem onder rotsen lopen, het verschil tussen eb en vloed is hier in de Bay of Fundy het grootst op de hele wereld, op de plek van de Hopewell Rocks is het zelfs 10,7 meter verschil. De zee trekt zich op sommige stukken zelfs kilometers terug en laat modder, mudflats, achter. Gaaf om te zien. Voordat we weer vertrokken goed onze schoenen afgespoten in de shoewash, want ze waren wel echt vies. De auto in om eindelijk Nova Scotia in te rijden we zijn naar een klein dorpje, Advocate gereden waar we op een camping hebben gestaan die bijna helemaal leeg was, weinig toeristen dit jaar. Maar daarentegen genoeg muggen en andere vliegende insecten. Maar snel vuur maken om ze weg te jagen. Maar helaas hadden ze ons al gevonden, dus we zijn flink wat bulten rijker, behalve Monique, zij is niet lekker genoeg ;). De traditionele rolverdeling kwam weer boven: vrouwen maken eten, mannen maken vuur. Heerlijke macaroni gegeten en genoten van een prachtige ondergaande zon.

6 augustus 2011:
Vandaag zijn we verder Nova Scotia ingereden, ons doel: een uiterst punt op de Cabot Trail, Meatcove! Na dik 7 uur rijden, met lunch van Tim Hortens, boodschapjes halen en een ijsje onderweg zijn we via een prachtige route uitgekomen bij Meatcove. Een camping die bovenop een cliff staat, waardoor je een magnefiek uitzicht hebt. Maar we staan wel op een cliff, op het randje van een cliff met ons tentje! Maar goed de heren vinden het geweldig, dus de dames denken er maar niet te veel over na. Vuurtje maken en hotdogs! Hetis wel genieten met zo'n uitzicht.

7 augustus 2011:
Vandaag echt prachtig weer! Vanuit de camping kijken we uit over de Atlantische oceaan, als we geluk hebben kunnen we hier zelfs vanuit de camping walvissen spotten, nogmaals als we geluk hebben. Zowieso zien we hier heel veel vogels die met volle vaart vanuit de lucht het water induiken om vis te vangen (we weten de naam even niet). Dit is echt gaaf om te zien, ze blijven ook nog best lang onder water. We zijn gaan wandelen naar het puntje van de berg waar wij onder andere op uitkijken. Hier bovenop hadden we echt een geweldig uitzicht, hier hebben we dan ook even echt van genoten. Terug op de camping ons swimming gear gepakt en ons begeven naar het kleine strandje wat onderaan de camping ligt, een kiezelstrand. Swimming gear was wat overdreven, want met dipping gear hadden we het ook gered, het water van de Atlantische oceaan is freezing cold! Maar we zijn er allemaal in geweest, wat zijn toch bikkels! Daarna nog wel even kunnen liggen en genieten van deze prachtige dag. Echter toch we ons gingen aankleden kwamen de dames erachter dat het zitten op een hoge berg, in de zon met wind en het zitten op het strand in de zon met wind, toch wel enige zonnebrandcreme nodig had gehad, maar helaas daar hadden we net vandaag niet aan gedacht, dom, dom. Een beetje aangebrand, Anki, en een tijdelijke permanente zonnebril in haar gezicht rijker, Monique. Vanavond begon de wind aardig aan te trekken, we zijn benieuwd voor vannacht.

8 augustus 2011:
Vannacht flink gestormd, slaapt toch niet echt rustig aan zo'n randje van een cliff. Regen, regen, regen, in de harde wind met regen  de tent ingepakt. Snel alle spullen ingepakt en in de auto hebben we wat cereal weggewerkt en toen vertrokken, waar door de bergen en zigzag weggetjes, beetje misselijk werd Anki daarvan, gelukkig zijn de restaurants hier allemaal heel vroeg open, dus wc's on the road. Ook op de weg hebben we regen aan een stuk gehad, in het stadje Sydney hebben we uiteindelijk moeten pinnen, tanken, boodschappen, lunchen. Vervolgens weer verder met de auto, ons doel zouden we niet meer halen, aangezien we het liefst de scenic routes nemen om er van te kunnen genieten. Rond een uur of 6 hadden we dan besloten om toch maar een motel of B&B te gaan zoeken, want de regen blijft aan. Tja, en toen was het zoeken geblazen, een paar keer gaan vragen als we iets vonden, maar we waren net een gebied ingereden waar weinig dorpjes zijn. Rond schemer, liep ons hoogtepunt van de dag de weg over: een zwarte beer!!! Hij liep gewoon heel rustig de weg over, maar helaas eer dat de camera bij de hand was, was hij alweer het bos in. Maar wij hebben hier gewoon een zwarte beer gezien!!! Wow, dit komt echt maar sporadisch voor en we are the lucky ones!!! Vervolgens maakt Gideon trouwens gelijk een roadkill gepleegd en een krab overreden. Uiteindelijk zijn we in een B&B belandt van een wat ouder vrouwtje, we hebben een familie kamer gepakt en we mochten onze tortilla's in haar keuken maken, zodat we ook nog konden eten, het was inmiddels al half 9 's avonds dus echt tijd om te eten. Ze was heel behulpzaam en ze vond het heel erg grappig dat wij in haar keuken stonden te koken, dat had ze nog niet vaak meegemaakt. Ook zij heeft een tortilla gegeten en ze vond hem heerlijk ;). Het vrouwtje vond het erg leuk om van alles en nog wat te vertellen, ze bleef maar praten ;), Gideon heeft haar nog de printer aan de praat gekregen en uitgelegd welke cartridge ze moet gaan kopen en hoe ze hem straks moet vervangen. Vervolgens zijn we ons heerlijk gaan douchen, want deze viezerikken hebben zich al ruim 3 dagen niet meer gedouched of goed kunnen wassen :P. Even nagekletst in lekker luie stoelen en in een schoon bedje kunnen gaan slapen.

9 augustus 2011:
In een zacht bedje geslapen en vervolgens een lekker ontbijt geserveerd krijgen, french toast, ham en fruit, mmm. Toen na lang kletsen ook weer met het vrouwtje zijn we uiteindelijk 1:30uur te laat uitgecheckt en weggereden. Op weg naar Peggy's Cove, onderweg gestopt bij een winkelcentrum gewoon om te kijken en de winkel Winners even binnen te lopen, uiteindelijk geeindigd in the foodcourt, voor ieder wat wils een ieder heeft dan ook bij zijn eigen tentje wat eten besteld. Na dit winkelcentrum waren we echt op zoek naar goede deals voor Converse, dus we zijn nog bij 2 Winners gestopt. Winners is een soort winkel waar allerlei merken worden gedumpt en voor goedkopere prijzen worden verkocht, maar dus ook in elke winkel andere spullen, frustrerend dus. Uiteindelijk rond 18uur op een camping vlakbij Peggy's Cove aan het water aangekomen. Gideon heeft een leuk plekje uitgekozen en betaald, vervolgens bij de eigenaren nog even een kopje koffie gedronken, even peoplen. Alle gekochte boodschappen opeten, spelletje spelen. De heren wilden nog graag bier, bij de eigenaar gaan vragen waar ze dit nog konden kopen, ja ik weet echt een goede plek, even later komt ze met 4 biertjes gekregen, a smile is enough! We hebben echt een gezellige avond gehad!

10 augustus 2011:
Vanochtend alle kampeerspullen oor de laatste keer ingepakt. Naar het dorpje Peggy's Cove gereden, hier wonen all year round in totaal 35 personen, klein dorpje dus. De reden waarom dit zo toeristisch is heeft te maken met de vuurtoren die er staat, een kleine vuurtoren, waar ooit een jonge vrouw bij uit het water is gehaald nadat haar boot schipbreuk had geleden, Peggy. Nou, een van de meest gefotografeerde plekken van Canada,  wij snappen het niet zo goed, het is een leuk dorpje in een mooi, apart stukje natuur, maar om nou te zeggen dat het heel bijzonder is?!?! Nee, niet echt. Op naar Halifax, nog even in een buitenwijk wat winkels bezocht, kauwgom ingeslagen, pizza buffet bij Pizza Delight gegeten en fantaseren over onze eigen diner in omgeving Brunssum, hahaha, dream on, dream on.

• 10 Augustus 2011 - 20:14

Eelco En José:

Wat geweldige verhalen weer, schitterend.
    We verheugen ons al op jullie foto's.
    Een hele goede terugreis en tot vrijdagavond.

• 11 Augustus 2011 - 04:27

Leontien:

geweldige verhalen allemaal.
    ben ook benieuwd naar jullie foto's.
    geniet van jullie laatste dag.
    Wat hebben jullie een leuke hond.
    Goed opgevoed en heerlijk rustig
    Goede reis terug.

• 11 Augustus 2011 - 06:59

Ruben, Ruth En Liam:

Wat cool zeg! Goede vlucht terug.

• 11 Augustus 2011 - 07:02

Mama V.:

Wow , weer heel wat gezien.
    Erg jammer dat die zwarte beer niet wilde poseren voor jullie camera.
    Gelukkig dat jullie een auto hebben gehuurd, war jullie droog in zitten.
    Nou hier is het weer niet anders, gelukkig laatste 2 dagen goed.
    Nog veel plezier!!

• 11 Augustus 2011 - 07:24

Tante Paula:

Hallo avonturiers!
    Heb jullie reisverslagen met plezier gelezen! Wat een avonturen! Canada staat ook nog op ons verlanglijstje. Wensen jullie een voorspoedige thuisreis!

• 11 Augustus 2011 - 07:39

Yana:

Wauw dit is echt het leukste verhaal van de hele vakantie :D
    Zit hier echt te genieten achter de computer en uiteraard vol met jaloezie :P haha
    Geniet nog van de laatste dagen en tot zaterdag, dan eindelijk foto's!!!!!!

• 11 Augustus 2011 - 07:57

Carmen & Ralph:

Hello adventurers,

We hebben erg genoten van dit uitgebreide reisverslag, jullie hebben heel wat beleefd. Ennuh, bedoelen jullie met 'op het randje van een cliff' ook letterlijk 'op het randje?' Brrrr, en dan ook nog met een storm ... ik zou geen oog dichtdoen.

Gaaf dat jullie walvissen hebben gespot en ook nog een zwarte beer hebben gezien, dat is zo toch veel leuker dan in een dierentuin hè!

We wensen jullie een hele goede terugvlucht.

XXX

• 11 Augustus 2011 - 12:20

Montoi:

In de drukte even tijd gemaakt voor het verslag te lezen, je waant je gewoon in canada bij jullie super tof verhaal.

Fijne terugreis en tot gauw

p.s. het boek is bij je moeder

Montoi

• 11 Augustus 2011 - 15:02

Dick En Alie:

Wat hebben jullie veel gezien.
    En dat jullie je zo goed door het minder fijne weer sloegen. Petje af hoor!!!
    Fijne terugreis en hopelijk niet teveel "afkickverschijnselen".
    A. en D.

• 11 Augustus 2011 - 20:19

Jos V.:

Ja, ja ze zijn er nog. Even geen intenet en je begint al af te vragen wat ze don?
    Maar alles is weer goed en alle dagen zijn weer op een rijtje gezet en zo te lezen zullen er foto,s genoeg bij horen. We zijn benieuwd. Tot gauw.

• 15 Augustus 2011 - 03:10

KKL:

Leuk verhaal dit zeg!! Spannende dingen meegemaakt ..
    Alhoewel ik het beetje laat lees en al wat dingen live gehoord heb, want gelukkig zijn jullie weer heelhuids terug :-) Maar tis heel leuk alles nog eens te lezen!