Bocas del Toro - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Gideon en Anki Breuls - WaarBenJij.nu Bocas del Toro - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Gideon en Anki Breuls - WaarBenJij.nu

Bocas del Toro

Door: Anki

Blijf op de hoogte en volg Gideon en Anki

08 Juli 2013 | Panama, Bocas del Toro

Nadat we om 12:00 uur waren uitcheckt hebben we in de hal eerst nog wat spelletjes gedaan, aangezien het even flink aan het hozen was. Na de hoosbui begon de zon weer gelijk te schijnen en was het weer bloedheet. Om toch wat te doen te hebben zijn we naar Panama Viejo (de oude stad van Panama) gegaan. Het was letterlijk oude stad, het waren de ruïnes van het oude Panama. We liepen volledig in de zon en het was bloedheet, waardoor we er eigenlijk al vrij snel mee klaar waren. Toch zijn Gideon en Michael nor een toren opgelopen, de mevrouw die erbij stond was zo overtuigend, dat ze daar wel wat extra vochtverlies voor over hadden ;). Nadat we het hele 'park'gedeelte waren uitgelopen kwamen we bij een parkeerplaats voor fietsen (???) en een megadrukke rotonde. Hoe gaan we hier vandaan komen? Nou, de politieagent te fiets die daar stond te kletsen zou ons wel even helpen. Volg mij maar gebaarde hij, hij liep richting de drukke rotonde, we moesten de vangrail over klimmen, toen liepen we dus op de rotonde, hup even wat auto's stoppen zodat we konden oversteken naar het middenstuk van de rotonde, hup weer alle auto's stoppen, waardoor we uiteindelijk konden oversteken naar de juiste kant van de rotonde. En de hulp hield daar niet op, nee meneer de politieagent heeft ons ook nog een taxi aangehouden. Nou dat was nog eens behulpzaam. De taxi overigens was wel de meest challeging van ze allemaal tot nu toe, vooral voor Gideon, die echt wel klaar was met voorin zitten. Hij ging dus achterin (in het midden) zitten, nou deze taxi was zo oud, dat het dak echt super laag was en de bekleding van hetdak hing ook nog eens los. Met als gevolg dat Gideon met een stijve nek de taxi uitstapte toen we eenmaal bij het hotel waren aangekomen. We zijn toen weer in de hal gaan zitten en hebben we de spelletjes weer uitgehaald, het was pas half vier, dus we hadden nog even te gaan. De security van het hotel heeft ons regelmatig staan te bekijken, want doen die mensen hier nog zo lang. Tegen een uur of 6 hebben we onze tassen gepakt, onze dichte schoenen aangetrokken en hebben we een taxi naar het station gepakt. Daar aangekomen hebben we ons eerst zeker gesteld van het platform waar we moesten zijn, alvorens we zijn gaan eten in de foodcourt. Om 20:00 vertrok onze bus van platform 46, om 19:30uur stonden we al bij het platform en schrokken we een beetje van de bus. Een standaard bus, nog krapper als waar Boosten mee naar Spanje rijdt. Vooral als de persoon voor je ook gaat zitten en gelijk volledig haar stoel naar achteren gooit, de meeste mensen wachten rustig totdat iedereen in de bus zit. Deze bussen zijn duidelijk niet gemaakt voor mensen die 1,75 m of langer zijn. Je kunt je nu dus bedenken hoe Anki en Gideon 10 uur lang klem hebben gezeten. Daarbij was de bus ontzettend koud, 17graden. En er werden eerst 2 films gedraaid (in het Spaans) waarvan de 2de een schietfilm was, erg handig als je wilt proberen te gaan slapen. In de nacht hebben we 2 stops gehad en bij iedere provincie overgang moest de bus gecontroleerd woren. Daar zaten dus de 10 uur in. Aangekomen in Amirante om kwart voor 6 in de ochtend, zelfs nog een beetje donker een taxi naar de bootbus. De bootbus naar Bocas del Toro town. Dit hele gebied heet namelijk ook Bocas del Toro. In Bocas del Toro town (op het hoofdeiland) zijn we bij een bakkertje gaan staan in de hoop dat ze over niet al te lange tijd zou openen, gelukkig hebben we niet heel lang hoeven te wachten. Om 7:15uur opende ze haar deur. Een heerlijk ontbijtje gehad, dat was wel echt nodig na zo'n gebroken nacht. Vervolgens zijn we naar Isla Carenero gevaren met een boottaxi om uiteindelijk bij El faro del Colibri, het hotel uit te komen. Het hotel bestaan uit 5 gele huisjes die in het water staan en bereikbaar zijn met een steiger, prachtig. Wij hadden de buitenste 2 huisjes, de laatste was al vrij en we mochten dus al om 9:15uur erin, geweldig, waardoor we al onze zwemkleding konden aantrekken om te kunnen zwemmen. De dames waren verstandig om zich eerst in te smeren, want de zon die brandt hier goed. De heren zijn onvoorbereidt er gelijk in gesprongen. Heerlijk de zee, we blijven allemaal zonder moeite drijven. Echt het vakantiegevoel dus!!! Voor de lunch zijn we even terug naar Bocas town gevaren, een heerlijke wrap gegeten met een lekker sapje. In Bocas town hebben we rondgelopen en zelfs al souveniertjes gekocht. Bij de Supermercado (klinkt groot, maar was klein) wat lekkers gekocht en terug naar ons hutje, ons hutje in de zee. Het hutje waar ook gewoon kleine spleetjes in de vloer zitten, waardoor je dus steeds water ziet. Wel ligt ons hutje aan de snelweg van het water ;), alle boottaxi's komen hier langs gesjeest. Het heeft echt wel iets. De dames waren kapot moe en zijn even gaan liggen, de heren zijn zich een cocktail gaan drinken. 'S Avonds zijn we bij Bibi's gaan eten, super lekker eten en super vriendelijk personeel. De terugweg in het donker was een beetje spannend; aangezien alle krabben op zoek gaan naar eten en dus uit hun holletjes komen, krabben in alle soorten, maten en kleuren, toch wel chique als je ze ziet, maar spannend als je ze alleen maar hoort. We lagen er vroeg in. 's Nachts begon het enorm te regen en te onweren, flitsen en knallen heel dichtbij. Gideon en Anki hebben daar niet zo'n moeite mee en slapen weer gewoon verder als het weer rustiger werd. Moniqueje had daar iets meer moeite mee. 's Ochtends heeft het nog tot 10:00uur geregend. Daarna werd het droog, maar het bleef bewolkt, voor de temperatuur maakt het overigens niet zo heel veel uit. We hebben ' s ochtends een paar spelletjes gespeeld en rond de middag zijn we gaan kajakken, ze hadden 1 2persoonsboot en 2 1persoonsboten. De heren gingen apart en de dames samen in een bootje. Moniqueje en Anki waren een beetje vergten hoe zwaar het ook al weer was, zwaar voor de armen, maar ook voor de onderrug en heupen. Zij hebben het maar een half uurtje volgehouden. De heren zijn naar Isla Solarte gevaren en terug. Lunchen bij een hostel, vooral de seafoodsoup was echt een aanrader, Michael had het zweet dik op zijn hoofd staan, die soep was zo scherp! Gideon en Michael zijn toen helemaal rondom het eiland gelopen, nog best een heftige wandeling. Ze zijn meters lange mierenroutes tegengekomen, steile stukken en veel groen. Terug bij het hutje lagen de dames lekker te lezen en zijn zij ter afkoeling het water in gesprongen. 's Avonds weer naar Bibi's om te eten. Om weer op de terugweg een heel arsenaal aan krabben tegen te komen. We hebben er vastgelegd, prachtig. Weer op tijd ons nestje in, want we hebben allemaal nog geen ritme te pakken. Helaas begon het maandagochtend gelijk met regenen toen we aan het ontbijt zaten. De heren zijn toen gaan internetten om iets op het volgende eiland, Isla Bastimentos, te zoeken. Zij zijn nu met de boot erheen om de lodge te bekijken, zodat we niet dadelijk bepakt en bezakt aankomen terwijl er geen plek is. Dus Bocas del Toro continues.....(het regent nog steeds, maar er lijken opklaringen te komen)

Wat ons ook opvalt is dat de heren in Panama over het algemeen erg vriendelijk en behulpzaam zijn. De Panameese dames hebben hier iets meer moeite mee, zij beginnen nors en hebben aardig wat ontdooi tijd nodig. Behalve de serveersters van Bibi's die zijn super vriendelijk.

• 08 Juli 2013 - 19:03

Leontien:

Ik ben benieuwd naar al jullie verhalen hierom heen.
    Leuk verslag
    Jullie houden ons goed op de hoogte...........
    Geniet........Leontien

• 08 Juli 2013 - 19:18

Yana:

Geen foto van de nacht krabben, jammer lijkt me heel bijzonder ;)

Hier is het prachtig weer, gelukkig, genieten met volle teugen :)

Lekker zoveel water om je heen en slapen met het geluid van het deinende water

• 08 Juli 2013 - 20:08

Carmen:

Leuke manier om de nacht door te brengen in die gele huisjes! En het vervoer is altijd een verhaal apart; we kunnen jullie nog een aardig verhaal vertellen over de nachtbus in Bolivia. ;-) Ben benieuwd naar de foto van de krabben. X

• 08 Juli 2013 - 21:19

Anne-Marie En Frans:

Interessant verslag met mooie foto's.

• 08 Juli 2013 - 21:46

Ria:

Poeh alles is wel een hele onderneming!
    Dat gele huisje vind ik heel leuk, veel plezier verder xxxx

• 08 Juli 2013 - 22:57

Rinij Kicken Verboeket:

Prachtig verhaal en hele mooie foto'erbij nog heel veel plezier
    Groetjes uit Limburg
    Rinij

• 09 Juli 2013 - 08:33

Aurelie:

goedemorgen wereldreizigers

weer een leuk spannend verhaal
    Gideon ga je de volgende keer toch weer voor in de taxi zitten
    dames houd jullie in acht voor de heren daar
    jaloerse vrouwen zijn niet gezellig
    lieve groeten en tot het volgende verhaal

• 09 Juli 2013 - 08:37

Aurelie:

trouwens mooie leuke foto,s
    ook van jullie gele hutje s,morgens vlug naar buiten lopen heb je gratis een groot bad

• 09 Juli 2013 - 08:37

Harry:

Lijkt mij allemaal heel spannend zeker als je zo lekker kunt genieten van de zee in dat geel hutje
    En het weer moet je maar nemen.

• 09 Juli 2013 - 08:43

Ruben:

Mooi verslag! Veel plezier!

• 10 Juli 2013 - 21:20

Eelco:

He, wereldreizigers! Wat een belevenissen! Ben weer razend benieuwd naar jullie foto's! Heel veel plezier en let goed op elkaar! Vanuit een mooi, zonnig en heel warm Zuid Frankrijk (met soms internet en dan nog soms heel moeizaam) veel lieve groetjes! Mama en papa B.