Weekendje Oslo - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Gideon en Anki Breuls - WaarBenJij.nu Weekendje Oslo - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Gideon en Anki Breuls - WaarBenJij.nu

Weekendje Oslo

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Gideon en Anki

04 Februari 2007 | Noorwegen, Oslo

Waar ga je heen binnen Europa als je voor €0,04 met z'n tweeën ergens heen kan vliegen met Ryan Air? Scandinavië is dan een keuze en Ryan Air vliegt op Oslo, dus we gingen afgelopen weekend voor €0,04 naar Oslo.

Donderdagnacht zijn we om 02:00 opgestaan om vervolgens om 02:30 te vertrekken naar Frankfurt Hahn. Onderweg veel mist gehad, waardoor Anki tijdens deze rit meedere malen heeeft gevloekt over de signalering van de Duitsers en het Duitse rijgedrag. Maar goed om 05:30 waren in Frankfurt Hahn, ingecheckt en om 06:30 vlogen we naar Oslo.
Om 08:30 zijn we in Oslo Torp geland, hier hebben wij een de Torpexpresse gapkt naar Oslo Centraal Station, een rit van bijna 2 uur. Tijdens deze rit heeft Gideon vooral zijn ogen uitgekeken naar het land waar we in aangekomen waren en Anki heeft vooral de binnenkant van haar oogleden gezien ;)!
We waren rond 11 uur in Oslo centrum, eerst zijn we toen naar de boothotel, ofwel de MS Innvik bed&breakfast gelopen, om onze tas daar te laten staan.

Het weer was onderweg in de bus erg mooi, we rijden Oslo binnen: dichte mist (dit hadden we nog niet gehad!?! Het heeft flink gesneeuwd in Oslo, maar door de kou was dit dus nu allemaal ijs.

Vrijdag om 11:30 begonnen we onze wandeling door Oslo op de Karl Johans Gate (de hoofdstraat van Oslo) begonnen. Dit is de winkelstraat waar verschillende bezienswaardigheden aan liggen. Namelijk de Domkerk, die op dit moment gerestaureerd wordt, het Nationaal Theater en met als eindpunt het Koninklijk paleis. Nu verwacht je grote hekken, strenge bewaking en dat je eigenlijk geen foto's mag maken i.v.m. privacy. Nee hoor, dit paleis staat dus midden in de stad, met traditionele bewakers voor de deur, die niet zo spatisch reageren, als een toerist iets wat te dicht bij komt. We hebben naar de wisseling van de wacht staan kijken en hebben nog even naar de Koning gezwaaid, want hij was thuis. In de tuinen van het paleis hebben we rondgewandeld. Waarna we naar het Cultuur Historisch museum zijn gegaan (een welkome verwarming. We werden gelijk aangesproken door een bewaker, we kregen uitleg, een muntje voor een kastje en het was gratis! Bijna naast het Cultuur Historisch Museum ligt de Nationale Gallerie, we zijn hier naar binnen gegaan, maar zijn vrij snel weer naar buiten gegaan.
Tja, en dan is het pas 14:00, terwijl we pas om 16:00 in onze hotel kamer kunnen. Al veel gezien, maar de tijd kroop voorbij, waarschijnlijk waren we een beetje moe (niet echt gek als je al vanaf 02:00 wakker bent)!
We zijn toen via het Gemeentehuis (beetje te modern) en de haven naar een vesting gelopen, Arkhus vesting. Ondertussen begon de mist aardig weg te trekken. De vesting was mooi om te zien, maar ook vooral het uitzicht dat we te zien kregen. Om 15:45 zijn we richting het hotel gegaan, waar we allebei eventjes knock out zijn gegaan. Tijdens het avondeten raakten we bijna weer knock out, toen we de prijs zagen van 1 pizza, namelijk €18,00. Deze pizza hebben we dus gedeel, en later in de supermarkt hebben we een fles drinken gekocht. De boot waar wij op sliepen was ook een cultureel centrum, met optredens. Vanavond was er ook een optreden, waarvan we de repetities goed hebben kunnen horen op onze kamer. Maar van het werkelijke optreden hebben we niks vernomen, knock-out!

Zaterdag zijn we een een tram-trein naar het plaatsje Holmenkollen gereden, waar en skischans staat en er omheen een langlauf-gebied. Heer hebben we kunnen genieten van een prachtig uitzicht, een heerlijk zonnetje en mooie sneeuw. We zijn het Skimuseum ingegaan waarbij we ook de schans helemaal konden beklimmen. Het eerste stukje met een lift en vervolgens twee redelijk steilen trappen omhoog (niet echt Anki's favoriete bezigheid). Maar het uitzicht was het waard!
Ook hebben we respect gekregen voor de skispringers, want als je op dat bankje durft te zitten en ook nog eens naar beneden durft te gaan, dan ben je zeker geen mietje!
We hebben van dit dag echt genoten, heerlijk gewandeld in de sneeuw en Gideon heeft echt heel veel foto's gemaakt, met de schans, maar ook zonder de schans.
Met het treintje terug, een souveniertje gekocht, een beeldje van de Vikinggod Heimdall en weer even terug naar het hotel voor een korte rustpauze. Weer pizza gaan eten en op tijd naar bed, want om 06:30 vertrok de bus naar Oslo Torp.

Net als op de heenweg, zat dit vliegtuid niet echt vol, zo'n 30 man en een paar kinderen. Doordat iedereen al snel in het vliegtuig zat zijn we om 08:30 al vertrokken i.p.v. 08:55. Een goede vlucht een zeer geslaagd weekend!

• 07 Februari 2007 - 16:13

Toine:

Niet te geloven, naar olso om daar een weekend te vieren, schrikken ze van € 18,00 voor een pizza. Ik schrik van een vliegticket van voor € 0,04 en ook nog voor twee personen. Dat jullie zo'n vlucht hebben overleefd, da's pas echt schrikken.

• 07 Februari 2007 - 19:04

Tosy:

Mooi..., jongens....alweer een ervaring rijker. Geweldig........!!!!!!
    Voor 4 eurocent een vlucht naar Oslo......!!!!
    Hadden jullie wel genoeg aan een halve pizza?

Tosy

• 07 Februari 2007 - 20:20

Ruth, Ruben En Liam:

Mooie belevenis voor een letterlijk een paar cent! En dus kunnen jullie Noorwegen ook weer op jullie lijstje doorstrepen!

En over 12 daagjes zijn jullie ook weer hier! Echte Globetrotters! We kijken er in ieder geval weer naar uit!

Veel groetjes en een dikke knuffel,

Ruth, Ruben en Liam

• 07 Februari 2007 - 21:02

Pa En Ma Breuls:

Weer een land rijker. Geweldig dat jullie zoveel van de wereld willen zien.
    Ga zo door dan lukt dat wel met dit tempo.
    En dat allemaal voor 4 cent. Mooi!!

• 08 Februari 2007 - 08:32

Yana:

Wat een mooie foto's, mijn complimenten ;). Dat jullie helemaal naar boven zijn gegaan bij die schans, ouwieje, respect, ik was waarschijnlijk al 10 keer naar beneden gedonderd. Word t trouwens niet eens tijd dat je je lieve zusje meeneemt :P
    Kussies