From Artic to Tropic - Reisverslag uit Puerto Iguazú, Argentinië van Gideon en Anki Breuls - WaarBenJij.nu From Artic to Tropic - Reisverslag uit Puerto Iguazú, Argentinië van Gideon en Anki Breuls - WaarBenJij.nu

From Artic to Tropic

Door: Anki

Blijf op de hoogte en volg Gideon en Anki

19 Juli 2007 | Argentinië, Puerto Iguazú

Zoals gezegd hebben wij zondagavond de bus naar Puerto Iguazu gepakt, helaas hebben wij hierdoor de wedstrijd tussen Brazilië en Argentinië, de finale van Copa del America moeten missen. Toen we net in de bus zaten, had de chauffeur het over de hele bus aanstaan en hebben we de eerste goal van Brazilië gehoord, daarna heeft de chauffeur het in de bus afgezet, helaas. Wederom een lange trip met de bus bijna 20 uur, wel comfortabel, maar volledige nachtrust krijg je dan toch niet echt.
Maandag kwamen we rond half 11 aan en werden we naar het hotel, een 3-sterren hotel met ontbijt en avondeten, gebracht. Om half 3 werden we toen weer opgehaald om naar de Braziliaanse kant van de watervallen te gaan kijken. Eerst natuurlijk langs de douane, stempels gekregen, jaja we hebben nu zelfs een stempel van Brazilië erin! Aangekomen bij het park, leek het net of we een pretpark ingingen, met poortjes enz. We werden met een openbus naar het looppad gebracht. Hier aangekomen zagen we voornamelijk een panoramic view (zoals ze hier steeds zeggen) van de watervallen aan de Aregentijnse kant. Namelijk 80% van deze watervallen ligt in Argentinë en 20% in Brazilië. Met het zonnetje erop hebben we heel wat leuke foto´s kunnen maken en kunnen genieten van een van de drie grootste watervallen van de wereld. Het is onvoorstelbaar hoeveel water er hier per minuut naar beneden donderd. Tijdens het lopen hebben we Coati´s en Tucan´s gezien. Aan het einde zijn we nog met een lift naar boven gegaan voor nog meer panoramic views! Ze houden echt panoramic views!
Terug in het hotel moesten we met onze knorrende magen tot 9 uur wachten totdat het buffet openging. Van allerlei keuzes warm en koud en toetjes hebben we goed gegeten.
Dinsdag werden wij om 20 over 8 al opgehaald voor de Argentijnse kant van de watervallen, helaas was het vandaag bewolkt. Na de ingang liepen we naar een treintje waarmee we naar de eerste looppad toe gingen, namelijk een looppad gebouwd waarmee je recht boven de Devil´s Troat uitkomt, indrukwekkend en erg nat. Terug moesten we weer met het treintje, waarna we the upper trail liepen. Aan de Argentijnse kant van de watervallen vonden we het eigenlijk nog veel indrukwekkender, je zit namelijk echt boven en naast de watervallen. In Brasil you have the panoramic view, but in Argentina you can feel the waterfalls.
Na de upper trail werd de groep verdeeld, de meeste betaalden 25 euro p.p. om vrijwillig nat te worden. En wij met een paar anderen zijn de lower trail gaan doen, ook hier werden we nat vooral dicht bij Salto San Martin.
´s Middags hebben we vooral een beetje uitgerust na zoveel indrukken. Gelukkig hebben we tv op de kamer en komen daar soms nog weleens leuke films of serie´s op.
Gister, woensdag, werden we ´s middags opgehaald voor de Iguazu Forest. We gingen met een open truck het bos in. De eerste opdracht was abseilen van 23 meter hoogte een steile berg naar beneden. Jaja we hebben dit allebei gedaan en het was echt gaaf. Daarna hebben we een stuk door het bos gelopen, waarna we uiteindelijk bij de Rio Parana uitkwamen. Dit is de rivier die een groot gedeelte van de grens tussen Paraguay en Argentinië aangeeft. We hebben nog even gezwaaid naar de overkant, maar niemand zwaaide terug. Hierna gingen we weer de truck in naar ons laatste onderdeel: via een kabelbaan naar beneden suizen. Het eerste stuk was 400 meter, daarna nog 200 meter en nog eens 200 meter. Ook dit was echt gaaf.
Vervolgens hebben we nog een heel stuk met de truck door het bos teruggereden. Onze laatste stop was een dorpje van de inheemse bevolking. Dit stukje had voor ons beide een stukje Afrika herkenning.
Vandaag, donderdag, zijn we het dorpje ingegaan. Morgen pakken we de bus weer naar Buenos Aires. Dan hebben we hier nog twee dagen. Want maandagavond gaat het vliegtuig alweer naar Madrid. Op dinsdagavond komen we dan in Amsterdam aan. (Deze vlucht duurt niet langer als toen we heen gingen, maar je zit met het tijdsverschil.)

• 19 Juli 2007 - 15:20

El Loco:

Hola aventurero,

Estupendo, el Brasil visita ya.

Las ca­das del agua son impresionantes, por ejemplo que usted la escritura nos traga puede sentir la violencia.

Si usted hab­a permanecido en los Pa­ses Bajos, usted tambiÃn hab­a hecho mojado

Se convierte en hora para la fotografi­a.

La Argentina desafortunadamente ha perdido el final, usted tena diferentemente la experiencia de celebrar Argentinos.

Pero usted no puede todo tener.

Continuar sigo su aventura.

muchos saludos

El loco

• 19 Juli 2007 - 23:43

CarRal:

Hallo lieve globetrotters,

Klinkt weer heel erg gaaf allemaal en die watervallen klinken ook indrukwekkend! We zijn benieuwd naar de foto's. Geniet nog van de laatste dagen in Argentina en alvast een aangename reis terug!!

A très bientôt et gros bisous, (sorry, we zijn net terug van een weekje Frankrijk, hihi)

Carmen & Ralph

• 20 Juli 2007 - 11:33

Laura:

Hallo Gideon en Anki!
    Ik heb net even door jullie verhalen en foto's gebladerd, want we zijn ook gisteren terug gekomen van noord-spanje. Zo te lezen hebben jullie een supertijd gehad daar in argentinie. Wel snel gegaan zeg... Geniet nog van jullie laatste dagen daar!
    Groetjes Laura

• 20 Juli 2007 - 15:53

Tosy:

Heel mooi...., lijken me die watervallen....!!!
    Enne..., alletwee ab geseilt.., knap dat jullie durfden..

Tot gauw weerziens...

Tosy.

• 21 Juli 2007 - 21:59

Oma :

Zo weer even de verslagen gelezen,och wat doen jullie toch 'n indrukken op Schitterend !!!!
    Jullie hadden het over water naar beneden donderen , nou hier in Hoensbroek was het vorige week ook raak, natuurlijk niet te vergelijken met jullie watervallen , maar voor ons doen kwam het toch met emmers te gelijk van heel hoog boven ons naar beneden gedonderd met vuurwerk en knallen .A H . , dicht,dak was aan het verschuiven ,Aldi stond blank ,achter de winkel die muur omgedonderd en een ravage zeg ik je , vandaag nog .
    Nu is dit natuurlijk geen verhaal te vergelijken met jullie story's,maar voor ons was het even, heavy .
    Och en denk maar oma wilde ons gewoon ook even wat vertellen. Bij deze dan !!!
    Het is nu net Zondag geworden, het is 00.00 uur ., waar zitten jullie nu ?
    Nog even genieten van de resterende dagen , wat heerlijk toch dat jullie dat allemaal waar kunnen maken , en wij meegenieten .
    Noe leevekes ,geneet nog ff hieel veul
    en dan geet de reis op heim aa beginne ,en zulle veer uch weer vlot sieen
    eine dieke knoevel
    van eur OMA

• 23 Juli 2007 - 05:46

Relie:

hoi anki gideon
    net alle fotoos bekeken nu pas kwam alles door bij mij
    koude natte fotoos maar wel geweldig daar bij jullie volgens mij genieten jullie van deze geweldige natuur
    ook al zitten jullie lang in de bus
    nu geniet verder en ik wacht wel wer op de vogende zending groetjes van gebrook

• 23 Juli 2007 - 05:46

Tosy:

Nu ik de foto's zie..., inderdaad geweldig mooi...., die watervallen...
    Het zit er nu ook al bijna op..., jullie vakantie..., jammerrrrrr...!!!! Een goede reis terug naar huis...

Tosy.

• 23 Juli 2007 - 05:47

Carmen:

Net effe de foto's bekeken! Schitterend om dat allemaal te zien, vooral de foto's van de gletsjer zijn indrukwekkend. Was wel errrrrrg koud zo te zien!!
    Knuffel,
    Carmen

• 23 Juli 2007 - 15:49

Mama José :

Hoi lieverds,
    Wat een belevenissen. Geweldig!
    We hopen heel gauw al jullie foto's te kunnen zien. Goede reis en tot dinsdagavond.
    Kus
    mama

• 24 Juli 2007 - 20:41

De Reijndertjes:

Ola lieve lieverds,
    wat een prachtige verhalen om te lezen nu we weer terug in het land zijn! Geweldig! Nu willen we de verhalen ook nog uit jullie monden horen hoor! Snel een diner-afspraak maken!!!!
    Trouwens Ank, die ene foto van jou als eskimo: super mooi!! Willen we hebben voor aan de fotomuur he!
    Kuss,
    Michael en Rachel