Bocas continues en Puerto Viejo - Reisverslag uit Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica van Gideon en Anki Breuls - WaarBenJij.nu Bocas continues en Puerto Viejo - Reisverslag uit Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica van Gideon en Anki Breuls - WaarBenJij.nu

Bocas continues en Puerto Viejo

Door: Anki

Blijf op de hoogte en volg Gideon en Anki

12 Juli 2013 | Costa Rica, Puerto Viejo de Talamanca

The story continues.....
De heren kwamen doorweekt terug van een 2 uur durende zoektocht en boottrip. Lodge gevonden, maar helaas ze zaten helemaal volgeboekt. Jammer maar helaas, dus we hebben snel de tas ingepakt om naar het hoofdeiland te gaan, omdat we vanuit het hoofdeiland er meer geregeld kan worden. Het duurde iets langer als gedacht om een hotel te vinden, waardoor we na de lunch (rond 14:30uur) pas op weg konden gaan voor nog iets te doen. We zijn toen met een busje, met vreemde chauffeur, maar wel happy, naar Pocky Point gereden. Volgens de chauffeur een dichtbij gelegen plek om zelf de zee in te kunnen lopen. Nou je kon de zee inlopen en daar was ook alles mee gezegd. Veel rotsen en een ruwe zee, na de lage rotsen was het ook echt meteen diep, zwemmen kon dus echt niet. Maar we zijn wel de zee ingelopen. We hadden met hem ook weer gelijk een tijd afgesproken om ons weer te komen halen, gelukkig maar, want echt veel soeps reeds daar niet rond. Een wazige plek met alleen maar van zo'n vastgehangen surfdudes (en babes). Sowieso vonden we het hoofdeiland niet zo geweldig, veel jonge lui (jaja wij zijn toch al 30 of lopen er tegenaan ;)) die daar alleen maar komen voor te surfen en te drinken. 's Avonds staan ze op straat te proppen. Verschrikkelijk, maar ja op het hoofdeiland sliepen we toch net even iets goedkoper, hebben we meer keuzes voor te eten en kunnen we tours makkelijker regelen. Zo gezegd, zo gedaan, dinsdag 9 juli zijn we op een dagtrip gegaan met de boot. We zijn met de boot eerst een heel stuk gevaren om in Dolphin Bay, waar we de dolfijnen gezien hebben. Vervolgens stoppen we bij een vervallen hut waar we ons eten alvast moesten bestellen, wat we wilden eten als we terug kwamen. We zijn toen naar Zeppathia gevaren, een onbewoond eiland. Een picture perfect strand waar we het geluk hadden om in elk geval te starten met mooi weer. We mochten hier 2,5 uur spenderen; heerlijk! Daarna met de boot terug naar het restaurantje op het water, hier hebben we een overheerlijke pasta met groenten gegeten. Toen was het tijd om te snorkelen, hup onze nieuw gekochte gear aan en van de boot af (niet al te elegant trouwens ;P). Helaas was het inmiddels flink bewolkt, maar desondanks hebben we heel wat mooie kleuren van koraal, planten en vissen gezien. Heerlijk een uur gesnorkeld. Anki was op een gegeven moment zo bezig dat ze de tijd vergat en iedereen was al terug in de boot. Gideon op zoek naar het blauwe pijpje met een gele bovenkant, gelukkig gevonden. Terug de boot is was Gi vliegensvlug in de boot, Anki is via de achterkant omhoog getrokken door het mannetje van de boot. Toen zijn we via de mangroves terug gevaren, echt prachtig. Al helemaal toen we de eerste luiaard zagen, de tweede luiaard was nog beter te zien en in actie of slomotion het is maar hoe je het bekijkt ;). Wow, echt geweldig!!! We zijn dus met een voldaan gevoel terug gekeerd naar het hotel. Het was een super leuke dag!!! Heerlijk gedouched en ons ontdaan van al het zand. We hebben 's avonds heerlijk gegeten en nog uitgezocht hoe onze trip verder te vervolgen.
Woensdag 10-07 hebben we een transfer gepakt naar Puerto Viego in Costa Rica. Vanuit Bocas Town eerst de busboot weer naar het vaste land. Daar aangekomen werden we gek van de mannetjes die aan ons en onze spullen zaten. Ineens liep mijn tas langs. Het bleek dat we bij Leo in het busje moesten, hij was onze eerste chauffeur. Bij de grens stelde Leo ons voor aan onze volgende chauffeur. Bij de grens is het een verhaal; allereerst de zon scheen op zijn hardst! We stonden daar bepakt en bezakt. Moesten we eerst een hokje in waar we een stickertje kregen??? En dat stickertje kostte ons $3,00 per persoon, dan mochten we in elk geval de grens over. Dan in de brandende zon wachten voor een loket: immigration, dus om Panama te verlaten, hoppa stempel erbij! Daarna mochten we de grens over. Laat me dit even goed omschrijven: je ziet een hele oude brug, een brug met planken in het midden met daar overheen dwarsplanken en aan de zijkant het officiële voetgangers gedeelte van roestige platen met gaten erin. We zijn dus in het midden blijven lopen, heel veel dwarsbalken lagen los en de balken eronder hadden gaten. Je kunt je zo voorstellen dat het niet de meest betrouwbare brug was. Bepakt en bezakt zijn we deze brug over gegaan. Aan de overkant aangekomen mochten we voor de afwisseling weer een papiertje invullen en kregen we onze stempel. Hehe, we zijn er. De chauffeur bleek niet de chauffeur, maar de tussenpersoon. We werden naar een rode auto geleidt, waar onze tassen bovenop het dak moesten, vier mensen in de auto, drie mensen in de 'kofferbak' op 2 bankjes. En zou gingen we naar Puerto Viejo. We werden afgezet bij het hotel die we op het oog hadden en gelukkig hadden ze plek voor ons. We zijn toen het dorpje ingelopen om te verkennen en te pinnen. Het laatste was niet gelukt :(. Het dorpje bestaat ook hier weer uit wazige surfgasten en rastasjonnies. We zien er trouwens niet uit als gasten die drugs gebruiken, want ze hebben ons niet gevraagd of we wat wilden kopen. We zijn bij een soort van Argentijn gaan eten, waar Gideon zich een supreme pizza grande besteld. Nou deze was echt grande, er moest zelfs een tafel worden aangeschoven om de pizza op te zetten. Hij is opgegaan, maar hoe?!? Terug bij het hotel hebben we genoten van het zwembad. Heerlijk by night! Daarna nog een spelletje en toen lekker gaan slapen. Donderdag zaten we aan het ontbijt toen het begon te regenen, vervolgens te onweren. Mmm, jammer want we hadden weg willen gaan. Nou dan maar een spelletje, lezen en wat internetten. Toen het bijna droog was zijn we het dorpje ingelopen om onze volgende bestemming te regelen. Daar ging meer tijd in zitten als we dachten, geen volledige duidelijkheid vanuit de reisbureautjes en 4 meningen maakt dat we hiermee tot 16:45uur mee bezig zijn geweest. Change of plans: we gaan eerst naar San Jose en dan naar Tortuguero. Toen tijd om te gaan eten, we zijn voor 'the author's pick' van de Lonely planet gegaan: Stashu's con fusion. Wow, wat hebben wij lekker en apart gegeten. Superb!!!!! Echt een aanrader voor diegenen die ooit in Puerto Viejo komen ;). Daarna hebben de heren zichzelf rum en cola geregeld en hebben we onder het genot van drinken en wat lekkers en spelletje gespeeld. Op tijd naar bed, want morgen om 9:00uur willen we de bus naar San Jose hebben. Vrijdagochtend: change of plans, het is zo'n mooi weer, dat het zonde is om gelijk de bus in te gaan. We zijn eerst naar Cahuita gegaan, wat we eigenlijk gister hadden willen doen. Daar loopt de jungle vlak langs het strand, hier kan je dus ook dieren zien en lekker daarna aan het strand liggen. Qua dieren hebben we de volgende gezien: een luiaard, twee soorten aapjes, hagedissen in verschillende kleuren en maten, vlinders in verschillende kleuren en maten, een super mooie spin, krabben en in het water 2 soorten visjes. Met als klapt op de vuurpijl: een rog! Lekker gezwommen en gegeten om nu weer terug bij het hotel te keren. Nu de spullen weer bij elkaar pakken en dan hebben we dadelijk om 16:00uur de bus naar San Jose.

• 12 Juli 2013 - 23:00

Montoi:

Weer zeer leuk om te lezen, en zoals jullie het eten beschrijven, daar krijg je honger van!!

Geniet ervan
    Kus montoi

• 12 Juli 2013 - 23:16

Saskia:

Superleuk om op deze manier weer een beetje mee op reis te zijn ;-)

• 13 Juli 2013 - 06:05

Leontien:

Ben erg benieuwd naar jullie foto,s
    Geniet er verder van.......knuffel

• 13 Juli 2013 - 07:12

Ria:

Leuk om te lezen, wel een hele organisatie om van a naar b te komen,
    Veel plezier verder, hier is het ook maar regen!
    Geniet verder!!!!
    Liefs Ria

• 13 Juli 2013 - 08:29

Aurelie:

nu wereldreizigers weer een leuk mooi verhaal gelezen
    en ook wat minder leuke dingen.
    zo zie je dat over de hele wereld
    er altijd dingen zijn die je niet aanstaan

genieten jongens liefs van mij

• 13 Juli 2013 - 08:58

Yana:

Haha Change of Plans, super!

Leuk om te lezen weer :)

• 13 Juli 2013 - 11:57

Carmen:

Wat een avonturen weer! Maar goed dat jullie zo flexibel zijn, met al die gewijzigde plannen. :-) Enjoy! X

• 13 Juli 2013 - 13:30

Kim:

Een echt avontuur!! Geweldig.... En een beetje expeditie robinson met die mangroves!
    Volgend jaar aan dat programma meedoen?!
    Have fun...
    Ik kijk uit naar het volgende verhaal!

• 13 Juli 2013 - 19:20

Wil Frenken:

Maar Gideon en Anki, wat een organisatie talent moet je hebben om overal te komen!
    Zo zie je maar weer je kunt het zo goed voorbereiden overal gaat het anders.
    Ben alweer benieuwd naar het volgende verhaal!!!

Geniet ervan!!!!

Rinie en Wil