Jebel Al Akhdar, Nizwa, Jebel Shams - Reisverslag uit Masqat, Oman van Gideon en Anki Breuls - WaarBenJij.nu Jebel Al Akhdar, Nizwa, Jebel Shams - Reisverslag uit Masqat, Oman van Gideon en Anki Breuls - WaarBenJij.nu

Jebel Al Akhdar, Nizwa, Jebel Shams

Door: Anki

27 April 2019 | Oman, Masqat

Wo 24-04
We verlaten Muscat en gaan naar Jebel Al Akhdar. Onderaan deze berg werden we door de politie aangehouden voor onze naam en het meest belangrijke: of onze auto wel 4WD is. Anders mag je helaas deze berg niet op. Nou dat beloofd wat, 4WD aan en weten waar de low gear zit in deze automaat. We maakten onze borst nat, maar gelukkig bleek onze ervaring van bergen op en af rijden toch al redelijk van pas te komen. Boven aangekomen rijden we gelijk al tegen ons hotel aan waar we verblijven deze nacht. Een vrij nieuw hotel met een leuke sfeer, vooral in de tuin in en om het zwembad die vorm van een gitaar had. Op aanraden van de ontzettend vriendelijke manager hebben we eerst in het hotel geluncht, wat vers en overheerlijk was (lekkerste wat we tot nu in Oman hebben gegeten) en daarna gezwommen. Lotte en Anki zijn gaan zwemmen in het coole zwembad die wel heel erg cool, lees ijskoud, was, maar in de zon was dat prima te doen. Gideon is de omgeving te voet gaan verkennen. Daarna zijn we richting het dorpje Saiq gegaan, wat niet echt iets was. Door naar Al Ahuin, daar stond een groot bord met verzoek voor gepaste kledij, dit had Gi niet aan, dus zijn we niet verder gegaan. Op zoek gegaan naar Diana’s viewpoint (vernoemd naar prinses Diana), maar deze bleek bij het zwembad van een resort te liggen, dus daar konden we niet bij. Nog verder gereden naar het punt Bani Habib waar we een leuk uitzichtpunt hadden en een leuke afdaling wat richting een verlaten stad ging. Heerlijk rustig.
Terug richting het hotel even gestopt bij een supermarktje en een bakker voor nog wat kleins te eten. Anki en Lotte liepen dit samen doen en waren ook gelijk de enige vrouwen in zowel de supermarkt als de bakker. Terug in het hotel nog even lekker van de tuin genoten en het aangename temperatuurtje, want in de bergen is het een stuk aangenamer met zo’n 25-27 graden, koelde na zonsondergang ook nog eens lekker af.

Do 25-04
We rijden Jebel Al Akhdar weer naar beneden en zetten voort richting Nizwa. We rijden eerst naar Bahla Fort een fort nog van voor de tijd van de Islam, staat op de Inesco World Heritage lijst. Een prachtig groot en bewaard fort, helaas niet echt info bij dus we dwalen zelf door het hele fort heen. Daarna rijden we nog naar Jebreen Castle, echter deze ziet er heel erg opgepoetst uit. We besluiten hier niet naar binnen te gaan, we kaan wel wat souveniertjes kopen en de verkoper is ontzettend aardig en gul: Lotte krijgt een beertje en dan ook een armbandje, waarop wij aangegeven dat we ervoor willen betalen, maar hij wil hier niks van weten. Hierna rijden we naar het het hotel appartement, waar we eerst inchecken en gaan chillen op de hotelkamer. Om vervolgens aan het eind van de middag het centrum met de souq te bezoeken. Dit is goed te doen qua temperatuur, je merk echt dat de zon dan aan het afnemen is. Deze souq is ingedeeld in categorien, lekker overzichtelijk. Ook zit de souq in de muren van het fort en er omheen. Erg druk begint het te worden, de Omani’s komen ook weer tot leven, maar ook erg gezellig. We lopen rondom het fort en de moskee, bekijken het centrum. Daarna gaan we weer in een tip van de Lonely planet eten en wederom is het niet echt een geslaagde tip, er ligt een Mc onderweg naar het hotel...

Vr 26-04
Voordat we onderweg gaan tanken we eerst en even langs de supermarkt voor iets onderweg. Daarna verlaten we Nizwa en het Nizwa gebied, wat hier heel erg opvalt dat een stedelijk gebied zich ontzettend uitstrekt, dat je na kilometers nog steeds in het gebied rijdt en een ‘Nizwa mini mall’ tegenkomt. We rijden een stuk waarvan we echt afvragen waarom daar kleine groepjes huizen staan, eigenlijk zonde ook van het landschap. Maar goed na ... Abreen, wordt het wat ruiger waar wij ontzettend enthousiast van worden, en we vragen ook Lotte wat ze ervan vindt: ‘ik vindt er eigenlijk niks van’. Kort daarna staan onze eerste wilde kamelen naast de weg: alle drie enthousiast natuurlijk! We horen vervolgens de eerste tijd alleen maar zelf verzonnen liedjes en verhaaltjes over kamelen vanaf de achterbank. We rijden naar Misvat Jebreen, een typische oude stad die zijn deuren voor de toeristen heeft geopend: prachtig!!! Via kleine steegjes ontdekken we de stad. Daarna rijden we de Jebel Shams op; een stijl berggebied met een dirtroad, bovenop wordt dit ook wel de Grand Canyon of Arabia genoemd. Hier wordt niet gecontroleerd op 4WD, maar hebben we echt nodig, samen met de low gear rijden we de berg op. Op een gegeven moment neemt de auto met laadbak ook nog 2 mensen mee, dus de view is op en en naast de weg echt te gek. We genieten van deze rit. Bovenop aangekomen ligt er ineens weer een stukje asfalt??? En komen we aan bij het Sama heights resort voor onze nacht. We laden alle spullen uit en besluiten aan het eind van de middag toch nog even de views iets verderop te bekijken. Prachtige uitzichten. Echt genieten dit. Teruggekomen kan Lotte zich uitleven in de speeltuin, voordat we mogen aanschuiven aan het buffet, jaja we hebben half board deze nacht. Heerlijk gegeten.

Za 27-04
De volgende ochtend spreken we tijdens het ontbijt met een ander NL-gezin en zij doen het rondje sneller en andersom, maar hebben een paar goede tips nog voor ons. We gaan terug naar het uiterste viewpoint en gaan de balcony walk doen langs de canyon af, we worden bijna de gehele weg vergezeld door geiten. Een hele mooie wandeling, op bepaalde punten ook wel spannend (zeker voor Anki), maar het is ontzettend genieten. Hierna dalen we weer af via de te gekke dirt road. We gaan richting Hoota Cave, maar dit ziet er zo ontzettend toeristisch uit dat we besluiten het niet te doen, maar op zoek te gaan naar de verlaten stad van Tanuf, deze vinden we ook en het ziet er ontzettend gaaf uit, Gi besluit er doorheen te lopen en komt hele skeletten van doodgebleven dieren tegen, waarschijnlijk geiten. Even iets over geiten hier in Oman: zij lopen overal. Ze horen wel bij een geitenhouder, maar ze zoeken hun eigen weg gedurende dag. We rijden door terug naar Nizwa waar we de rest van de middag lekker in het zwembad zijn. We besluiten voor het avondeten het zekere voor het onzekere te nemen en naar de Pizzahut te lopen die op dezelfde weg ligt als het hotel.

• 02 Mei 2019 - 03:06

Riky:

Super fijn verhaal weer. Jullie zien en beleven weer genoeg

• 02 Mei 2019 - 04:16

Eelco:

Mooie verhalen! Veel plezier. Ben steeds meer benieuwd naar jullie foto's.