Goodbye Saba, hello Guadaloupe - Reisverslag uit Vieux-Habitants, Guadeloupe van Gideon en Anki Breuls - WaarBenJij.nu Goodbye Saba, hello Guadaloupe - Reisverslag uit Vieux-Habitants, Guadeloupe van Gideon en Anki Breuls - WaarBenJij.nu

Goodbye Saba, hello Guadaloupe

Door: Anki

Blijf op de hoogte en volg Gideon en Anki

02 Augustus 2014 | Guadeloupe, Vieux-Habitants

26-07 zaterdag zijn Yana en Dwayne voor hun laatste 2 duiken gegaan, het was mooi weer, waardoor Gideon en Anki lekker bij het huisje hebben gelezen en genoten van het uitzicht. Op de terugweg van het duiken hadden we gisteravond al geregeld dat er pizza klaar stond, alleen nog betalen en hoppa gelijk weer de taxi in; alles is hier mogelijk, iedereen kent iedereen, dus alles wordt geregeld ;). Lekker pizza gegeten bij het huisje en 's middags lekker gechild. 's Avonds spelletjes gedaan, heerlijk dagje. De medicijnen slaan gelukkig al aan waardoor Gi zich al zichtbaar beter voelt.

Zondag 27-07 zijn Gideon, Yana en Dwayne de mount Scenery opgelopen, en heftige trail in een super omgeving, alleen hadden zij de pech dat de top weer in de wolken lag, waardoor ze niks hebben gezien op de top. De weg was wat modderig en met grote stappen, waardoor Yana zelfs op haar billen naar beneden is gekomen. Zeer moe, maar voldaan kwamen ze terug. Een gezellig middagje in het zwembad. 's Avonds gaan uiteten bij de Brigadoon, van buiten en van binnen zag het er niet zo heel speciaal uit, maar wat er op ons bord lag was des te bijzonder; wow, wat hebben wij lekker gegeten zeg. De enige chef op het eiland weet heel goed wat hij doet. De gastvrouw Trisha is een uitbundig hippie type, die graag praat en grapjes maakt, dus het was ook nog een gezellige avond. Ze kwam naast ons zitten voor de opname voor wat we wilden, vertelden in sneltrein vaart wat de specials waren en wat echt lekker was met een hele lage stem, waardoor je uiteindelijk maar de helft had meegekregen ;). We hebben allemaal onze vingers erbij afgelikt zo lekker was het. Yana ging gelijk al aan de cocktail, die had ze wel verdiend na de wandeling en ook een toetje ging er bij haar nog wel in, de rest was al na het hoofdgerecht meer dan verzadigd. We gingen betalen en maakten ons op voor 'heart ache hill', waar we eigenlijk allemaal geen zinnmeer in hadden na zo'n heerlijk avondmaal. Alsof ze het voelde bood Trisha aan om ons naar huis te brengen, uiteindelijk waren en nog twee gasten die in het huisje naast ons zitten, dus bracht de chef ons naar huis: yeah we've lived up there en hated 'heart ache hill'!

Maandagochtend 28-07 voelde Gi zich toch al tamelijk oke, waardoor hij heeft besloten om toch nog 2 duiken te gaan doen, Dwayne en Yana zeiden hier geen nee tegen en gingen ook nog een rondje mee. Gelukkig ging het goed en hebben ze mooie duiken gehad. Ondertussen van de tropische storm die langs trok zo goed als weg, waardoor het uitzicht nog eens zo mooi was waar Anki van heeft kunnen genieten. 's Avonds weer naar de Brigadoon voor een presentatie door SeaSaba over Saba, cocktails en een mocktail een 'fruit kitchen sink', zo zag die ook uit nadat alles door elkaar was geroerd ;). Helaas deed de laptop het niet, dus ging de presentatie niet door, het duurde nog even voordat Yana en Gideon hun cocktail ophadden, maar vooral voordat we van het Duitse stel afkwamen waar we mee aan de praat raakten. Terug naar het huisje om ons eigen potje te koken, en weer die verdomde 'heart ache hill' na een paar dagen ben je hem echt beu. Yana liep nog niet zo snel, want de cocktail op de lege maag had er wel ingehakt, waarschijnlijk liep ze zo wankelig dat een local haar en Dwayne oppikte en vervolgens ook ons ;). Pfff, gelukkig het heftigste stuk overgeslagen. Bij het huisje lekker pasta gemaakt en een spelletje gedaan.

Dinsdag 29-07, ons laatste ochtendje Saba, alles ingepakt, de heren zijn de duiken gaan betalen en we hebben nog lekker gezwommen. Garvish (taxi chauffeur) kwam om 12:15 uur ons ophalen voor naar het vliegveld te gaan. Daar aangekomen: ingecheckt, betaald om weg te gaan?!? en door de douane, hahaha niet erdoor, maar even een stempel krijgen ;). En dan wachten op het vliegtuigje. We zaten weer voorin en hebben weer een super vluchtje gehad. Via Sint-Maarten en Dominica weer terug op Guadaloupe. Naar de autoverhuurder en buiten wachtend zaten we al onder de muggen, daarna op de parkeerplaats waar de auto stond was het echt niet normaal zoveel muggen waren er, snel inpakken en wegwezen. Het was inmiddels bijna donker, dus veel zagen we niet van de route. Het leek een eeuwigheid te duren, op een gegeven moment maar even gestopt in de buurt van de McDonalds voor wat drinken en ieder een hamburgertje, zodat we iets binnen hadden. Daarna werd de route nog interessanter heel bochtig en omhoog en omlaag. We reden bij in de middle of nowhere toen we boven aan de berg een huis zagen die wel heel erg veel leek op de foto's op booking.com. Yep, dat was het. Het is een appartement, met er bovenop een huis gebouwd, is van een koppel die eerst in het appartement hebben gewoond, waarna sinds december ze in het huis zijn gaan wonen met hun 2 kinderen en het appartement verhuren als vakantiewoning. Ze praten niet heel goed Engels, maar het is nog altijd beter dan ons Frans ;). Welkomsdrankjes in de vorm van eigen geperste sap en een eigengemaakte punch op basis van eigengemaakte rum, het laatste was dan ook erg sterk ;).

30-07 Woensdagochtend zijn we begonnen met een huisgemaakt ontbijt van het koppel, bijna alles zelf gemaakt: heerlijk. Daarna zagen we pas wat ze bedoelden met 'uit eigen tuin', je kunt beter zeggen landgoed. Het land is van zijn vader en ze verbouwen Christophine fruit/groenten, met daarbij nog van allerlei fruit en groentes voor eigen gebruik. We hebben een rondleiding gekregen van hem en zijn jongste zoontje van 2. Hierna zijn we op pad gegaan, langs de kust maar na een tijdje bleef het maar regenen, waardoor we zijn omgedraaid, eten bij de supermarkt hebben gekocht en naar het huisje zijn gegaan. Daar op het balkon gechilled, gekookt en een spelletje gedaan.

Donderdag 31-07 zijn we routes gaan rijden: route du Traverse en via de noordkant van het eiland Basse-Terre teruggekomen. Langs riviertjes waar de lokale bevolking voor uitloopt om lekker in te chillen en bij te picknicken. Al een waterval gezien, waar men ook in de poel lekker kon zwemmen. We zijn doorgereden het bij het strand van Grand Anse zijn we op een rustige stukje gestopt om even lekker te zwemmen. Waarna we weer richting het huisje gingen, rond 17:00 uur dachten we we kijken voor wat te eten, alles ziet er dicht uit en is ook daadwerkelijk dicht, tot 18:00 uur hebben we gereden, waarna we de supermarkt zijn ingegaan en pizza's hebben uitgezocht voor het avondeten. Blijkt dat eten voor diner pas tussen 19 en 20 uur hier begint, dan hadden we nog wel even kunnen doorrijden ;).

Op vrijdag 01-08 hebben we 's ochtends lekker gechilled en zijn we na de lunch op weg gegaan naar een rum distillerij. Uiteindelijk hier aangekomen, want het stond toch niet zo goed aangegeven als dat men in het boekje en op internet zei. Het was een distillerij die niet op dit moment werkzaam was, de suikerriet is nog niet klaar, we konden langs alle machine lopen, maar het belangrijkste was natuurlijk in de winkel, waar men kon proeven ;). Alle drie hebben ze geproefd en een rum uitgekozen en gekocht. Hierna zijn we via de zuidelijke kust route terug gereden, toen we 's middags vertrokken was er al een stevig windje op komen zetten en inmiddels hadden we ook al verschillende keren een buitje gehad (binnen een half uur zie je al niet meer dat het geregend heeft). De zee was flink ruw en daardoor waren er mooie golven. Gideon kon de verleiding niet weerstaan en is in zijn onderbroek het water ingegaan. Heeft een paar flinke golven gepakt, waarna het begon te regenen en we weer de auto zijn ingestapt. Eenmaal bij het huisje lekker lezen en wachten totdat het 19:00 uur was om een restaurantje op te zoeken, inmiddels was het meer gaan stormen en de regenen bleef uit de lucht vallen, dus rennen naar de auto en vervolgens gereden naar een restaurant. Door de regen verwachtten ze hier al niet meer veel gasten waardoor veel gedekte tafels al werden opgeruimd. De kaart was in het Frans en het personeel ook, dus...... Meer op de gok dan op wijsheid een keuze gemaakt. Het was wel oke, alleen het vlees van Dwayne viel niet zo in de smaak, de vis was lekkerder. Na ook al een keer met tafel en al te hebben opgeschoven ivm de regen, waren we klaar en hebben we betaald en zijn we gegaan. Rennend naar de auto en natuurlijk in een van de laatste passen die je zet sta je met je Birkenstocks in een flinke plas met water, Anki dus, bah.
Voordat we gingen slapen nog op muggenjacht geweest, waarbij we er zeker 30 hebben gekild, maar we zitten toch wel onder de bulten hoor.

• 02 Augustus 2014 - 17:25

Frans Smeets:

Wat een mooie verslagen. Wat een belevenis. Mooie foto's. Geniet ervan met volle teugen.

• 02 Augustus 2014 - 18:06

Leontien:

Wat is het weer een heerlijk verslag...Gaat het nu weer een beetje met Gideon....Guadaloup zegt me niet zo veel dus ben erg benieuwd naar jullie verhalen Knuffel voor alle vier

• 02 Augustus 2014 - 20:12

Mama Riky:

Nou dat is weer een super verhaal
    We genieten gewoon mee
    Nog veel fijne daagjes

• 02 Augustus 2014 - 21:29

Janneke En Aryan :

Mooi hoor. We genieten op afstand mee!

• 02 Augustus 2014 - 23:43

Yana:

Chapeau voor onze chauffeur Anki!